Van eilandjescultuur naar samenwerking voor het vergroten van het succes in je organisatie
Als je vraagt aan mensen in een organisatie wat ze lastig vinden aan de onderlinge samenwerking, dan is de kans groot dat ze antwoorden met “onze eilandjescultuur”. Daarom geef ik je hieronder 5 belangrijke tips voor de ontwikkeling van eilandjescultuur naar samenwerking.
Iedere organisatie is ingedeeld in aparte teams of afdelingen. Mensen die hetzelfde werk doen (bijvoorbeeld de afdeling Juridische Zaken), dezelfde regio bedienen (afdeling Regio Noord) of dezelfde soort klant bedienen (Klanten met een omvang tussen de 100 en 1.000 medewerkers) vormen een aparte afdeling. Dit bevordert de samenwerking en maakt de afstand tussen mensen die veel met elkaar te maken hebben, kleiner.
Maar regelmatig transformeren die afdelingen of teams langzamerhand in eilandjes. En dat heeft flink wat nadelen.
Van eilandjescultuur naar samenwerking
Een afdeling die zich gaat gedragen als een eilandje, richt zich steeds meer op de eigen doelstellingen in plaats van op die van de organisatie. Ze zien zichzelf niet meer als onderdeel van het grotere geheel en samenwerking met andere afdelingen wordt vermeden. Er is weinig tot geen verbinding meer met de rest van de organisatie en met de markt, waardoor informatie over nieuwe ontwikkelingen en veranderingen gemist worden. Een afdeling die alleen maar op zichzelf is gericht, blijft dan stil staan en heeft geen aansluiting meer met andere afdelingen.
Zo’n team bepaalt bovendien vaak eenzijdig de voorwaarden voor samenwerking met andere afdelingen (“wij nemen alleen de telefoon op tussen 10 en 12 uur”, “We willen met je praten over hoe jouw afdeling onze nieuwe procedure kan gebruiken en wel vanmiddag om 14.00 uur.”) en roept met deze manier van communiceren flink wat weerstand op bij anderen.
Vaak worden problemen over de schutting gegooid naar een andere afdeling of wordt ‘de schuld’ van het probleem ergens anders neergelegd, “want wij gaan de rotzooi van de ander niet opruimen.” Er wordt niet met collega’s van andere afdelingen gesproken maar vaak over hen.
Voor de mensen op zo’n afdeling voelt dat vaak heel comfortabel en veilig. De gesloten groep beschermt hen tegen allerlei ‘gedoe’ van buiten de afdeling. Maar met dit gedrag frustreren ze wel de samenwerking met andere teams en afdelingen.
Samenwerking bevorderen tussen teams
Wil je de eilandjescultuur doorbreken en de samenwerking bevorderen om het succes van je team of organisatie te vergroten? Dan heb ik 5 belangrijke tips voor je van eilandjescultuur naar samenwerking.
1. Maak mensen bewust van het gezamenlijk belang
In een organisatie zijn afdelingen altijd van elkaar afhankelijk en hebben ze een gemeenschappelijk belang. Afdelingen die teveel eilandjesgedrag gaan vertonen, zijn dit uit het oog verloren. Maak daarom de mensen weer bewust van het groter geheel; van de organisatiedoelstellingen en de mate waarin de ene afdeling afhankelijk is van de andere.
Zo bevorder je het inzicht dat afdelingen elkaar nodig hebben en daarmee de onderlinge samenwerking.
2. Vergroot het contact tussen afdelingen
Zodra mensen van verschillende afdelingen elkaar beter leren kennen en ontdekken wat de ander voor werkzaamheden doet, ontstaat er meer begrip en vertrouwen. Mensen stappen daarna makkelijker op elkaar af.
Breng daarom mensen bij elkaar om beter te leren begrijpen wat de ander doet in zijn werk en wat de verbinding is met zijn eigen werk. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van projectgroepen, teambuildingsbijeenkomsten of werklunches.
3. Eigen verantwoordelijkheid
Zowel als leidinggevende als in de rol van medewerker kun je verantwoordelijkheid nemen om de samenwerking met collega’s van andere afdelingen te bevorderen. Als leidinggevende kun je de medewerkers op je afdeling aanmoedigen om de samenwerking met andere afdelingen op te zoeken. En ook als collega kun je verder kijken dan op je eigen afdeling. Welke informatie heb je van nodig van je collega’s van andere afdelingen om jouw werk goed te kunnen doen? Op welk gebied zijn jullie werkzaamheden onderling van elkaar afhankelijk? Waarin kunnen jullie elkaar helpen om het werk effectiever en efficiënter te doen en met meer plezier en succes?
4. Goed voorbeeld doet volgen
Wil je de samenwerking tussen (project)teams of afdelingen bevorderen, geef dan zelf het goede voorbeeld! Toon interesse in collega’s uit andere teams en wees toegankelijk voor anderen om jou te benaderen.
Maak zichtbaar wat je onderneemt om aansluiting te vinden met andere afdelingen of teams. Vertel in werkoverleggen of informeel bij de koffiemachine hoe jij het contact met collega’s van andere afdelingen tot stand hebt gebracht en wat dit jou en de organisatie opgeleverd heeft.
5. Investeer in de uitbreiding van het gedrags- en communicatierepertoire
Veel mensen weten niet goed hoe ze collega’s kunnen benaderen die ze niet of minder goed kennen. Of ze zien andere teams of afdelingen als concurrenten omdat ze vasthouden aan de cultuur en waarden die ze gecreëerd hebben binnen hun eigen afdeling.
Door mensen te leren open te staan voor de ideeën en belangen van anderen, te leren luisteren en effectief te communiceren en vanuit een gemeenschappelijk belang samen te werken, creëer je meer verbinding binnen een organisatie. Dankzij die verbinding verbetert het onderlinge contact en dat maakt het werken aan gemeenschappelijke organisatiedoelstellingen succesvoller. Je ontwikkelt de organisatie van een eilandjescultuur naar samenwerking. Bovendien zal het onderlinge werkplezier en het professionele zelfvertrouwen stijgen. Investeer daarom in de persoonlijke en professionele ontwikkeling van mensen in organisaties bijvoorbeeld in de vorm van training, teambuilding of een teamcoachingstraject.
Met deze 5 tips ‘van eilandjescultuur naar samenwerking’zorg je ervoor dat eilandjesgedrag doorbroken wordt en dat mensen meer contact zullen zoeken met mensen buiten hun eigen afdeling of team. Zij gaan zich vrijer bewegen door de organisatie en onderlinge samenwerking en een gevoel van verbondenheid komt makkelijker tot stand. Een belangrijk recept voor een succesvolle organisatie!
En kun jijzelf of je team hulp gebruiken bij het verbeteren van de samenwerking? Dan nodig ik je van harte uit om contact met me op te nemen voor een kennismakingsgesprek.
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.