Waarom het belangrijk is voor jezelf om je grenzen aan te geven
Ken je dat gevoel van beginnende irritatie als je bijvoorbeeld met een collega praat?
Een soort gevoel van ‘mmmmmm, ik voel wat en het is geen fijn gevoel’.
Je weet echter niet zo goed waar het gevoel vandaan komt, laat staan dat je het kunt benoemen.
Wel begin je langzamerhand te beseffen dat er ‘iets’ is waar je je aan stoort. Je collega bijvoorbeeld die de laatste tijd wel erg vaak te laat komt en zijn werk niet op tijd af heeft. En als je naar de reden vraagt, dan is er altijd wel een excuus. Of een klant die elke keer opnieuw onderhandelt om het onderste uit de kan te halen.
Groeiende irritatie
Stel dat die irritatie bij je groeit en groeit, maar je zegt er niets van?
Wat gebeurt er dan? Ga je andere mensen vertellen dat je je irriteert, behalve aan de persoon in kwestie zelf? Ga je de klant of je collega vermijden? Laat je hem zijn gang gaan? Of laat je het zover komen dat je op een gegeven moment ontploft?
Als je ontploft, weet je in ieder geval zeker dat je heel goed duidelijk hebt gemaakt wat je dwars zit.
Maar of de relatie zo goed blijft, is de vraag. Maar als je niets zegt, dan zal de relatie met je collega of klant weliswaar schijnbaar niet veranderen, maar hoe zit het met de gevolgen voor jou? Blijf je als vangnet dienen voor die collega en blijf je de klant zijn zin geven ten koste van jezelf? Of wil je dat zij weten dat je hun gedrag niet prettig vindt en dat je wilt dat de situatie verandert?
Duidelijk en vriendelijk communiceren
Daarom 10 redenen om duidelijk te communiceren wat je wel wilt.
1. Je wilt niet langer last hebben van het gedrag van je collega of klant.
Je collega kun je vertellen dat je niet langer meer last wilt hebben van zijn afspraken. Aan je klant kun je aangeven dat je niet langer tegen kostprijs wilt werken, omdat het jouw broodwinning is.
2. Je wilt met respect behandeld worden.
Je wilt door je klant gezien worden als een gelijkwaardige onderhandelingspartner en niet meer als iemand die dankbaar moet zijn dat hij zaken met jou doet. Je wilt niet dat je collega het vanzelfsprekend vindt dat jij de klussen overneemt waarvoor hij geen tijd heeft.
3. Je wilt gezien worden als een professional. Iedereen weet wat ze van jou kunnen verwachten.
Je geeft namelijk duidelijk en vriendelijk aan wat je wel kunt betekenen en wat je niet meer wilt doen.
Prioriteiten stellen
4. Je wilt je eigen agenda beheren en niet de (verborgen) agenda’s van anderen.
Je wilt beschikken over je eigen tijd en je eigen prioriteiten vaststellen.
5. Je wilt met plezier werken en aan het einde van de dag energie overhouden.
Je wilt niet meer overwerken, geen irritatie meer voelen, niet meer balen van jezelf…..
6. Je wilt prettig en leuk samenwerken met je collega of klant.
7. Je wilt bewust kiezen voor jezelf
Als je beter je grenzen aangaat geven, zorg je goed voor jezelf en hebben anderen daar ook profijt van. Je productiviteit zal omhoog gaan, je zit beter in je vel en wordt een leukere collega, moeder, opdrachtnemer, verkoper,……
8. Je wilt investeren in de relatie met de ander.
Als je vriendelijk en duidelijk aangeeft wat je wel wilt, geef je je gesprekspartner de kans om te reageren op jouw wens. Misschien had je collega helemaal niet door dat je last had van zijn gebrek aan planning en wil hij het graag goedmaken. En die klant heeft misschien wel meer respect voor je, nadat je je punt hebt gemaakt en geeft je meer opdrachten.
9. Je wilt meer ontspannen anderen mensen tegemoet kunnen treden.
10. Je wilt met meer plezier en zelfvertrouwen je werk doen en in het leven staan.
Hoeveel redenen vind jij belangrijk? Genoeg om te beginnen met duidelijk en vriendelijk te communiceren?
Succes!
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.