gedoe op het werk, samenwerken, werksfeer, werkplezier, leidinggeven, communiceren met collega's

Gedoe op het werk; hoe ga jij ermee om?

3 belangrijke tips die je helpen je zelfvertrouwen en plezier in je werk te verstevigen

Hoe ziet gedoe eruit?

Roddelen bij het koffieapparaat, spanning in het werkoverleg, onderling  wantrouwen en weerstand, niet op tijd komen,  afspraken niet na komen, collega’s die elkaar afbranden of links laten liggen.

Herkenbaar?

Vaak is dit gedrag een symptoom van iets dat sluimert op het werk. Zoals een reorganisatie waar nog niets over bekend is, de directie die het een zegt, maar zelf heel ander gedrag laat zien, te hoge werkdruk of collega’s die niet lekker in hun vel zitten. Die situaties zorgen voor een gespannen sfeer op het werk, waardoor mensen onzeker worden en zich gefrustreerd, boos of machteloos voelen.

Gedoe op het werk neemt in alle hevigheid toe met als gevolg dat je met minder plezier naar je werk gaat. Aan het einde van de dag ervaar je veel minder voldoening over wat je die dag aan werk verzet hebt. Het gaat bovendien ten koste van je persoonlijke en professionele ontwikkeling, die van  je collega’s, je team en van de organisatie. Want samenwerken en effectief communiceren gaat steeds moeizamer waardoor het heel lastig wordt om de persoonlijke, team- en organisatiedoelstellingen te behalen.

Geen prettige omstandigheden om in te werken.

Vaak wordt gedoe genegeerd, want als je net doet alsof het er niet is, dan is het er niet? Toch? Helaas werkt het niet zo. Een slechte werksfeer en een slechte samenwerking lost zich niet vanzelf op.

Grote kans dat jij de situatie niet kunt veranderen. Jij kunt echter wel voor jezelf beslissen hoe je met het gedoe om wilt gaan, zodat je je werkplezier weer terugkrijgt.

Hoe kun je omgaan met gedoe? Voor meer zelfvertrouwen en plezier in je werk

Daarom belangrijke tips die je helpen je zelfvertrouwen en je plezier in je werk te verstevigen.

1.    Accepteer dat gedoe er nu eenmaal bij hoort

Als je werkt met andere mensen, zal er altijd gedoe zijn. Mensen mogen elkaar niet, er is sprake van miscommunicatie, mensen proberen je grenzen op te rekken, je neemt een beslissing die anderen niet leuk vinden, etc.

Dat is vervelend en wellicht maakt de situatie je verdrietig, irriteer je je eraan, ga je piekeren of word je boos. Maar dat verandert de situatie niet. Al die negatieve gevoelens kosten je bakken met energie die je beter kunt gebruiken.

Accepteer daarom dat gedoe er bij hoort en concentreer je op hoe jij ermee om wilt gaan.

2.    Kies bewust voor je eigen houding en gedrag

Breng voor jezelf in kaart van welk gedoe jij last hebt.

Wordt er veel geroddeld? Is er een collega die regelmatig jou of je collega’s persoonlijk aanvalt en hiermee de sfeer negatief beïnvloedt? Heb je het gevoel dat je leidinggevende je gebruikt om informatie in te winnen over hoe collega’s over de situatie denken?

Neem je eigen verantwoordelijkheid. Bedenk daarom, voordat zo’n situatie je opnieuw overvalt, welke houding jij aan wilt nemen en hoe jij wilt reageren.

Met andere woorden; met welke houding en welk gedrag kun jij je zelf ’s avonds naar eer en geweten in de spiegel kijken? Wat helpt jou en je omgeving vooruit en geeft je zelfvertrouwen en voldoening?

3.    Ontwikkel lef om gedoe bespreekbaar te maken (en om feedback te ontvangen)

Heb je last van het gedrag van iemand of van een situatie in je werksfeer?

Durf het bespreekbaar te maken!

Als je wilt dat er iets verandert, dan kun je dat maar op één manier beïnvloeden en dat is door het open te leggen.

Geef aan waar je last van hebt en wat je anders wilt. En doe dat op een manier die iedereen in zijn waarde laat. Wees duidelijk in je boodschap en geef anderen de ruimte om te reageren. Hoe vervelend het ook kan zijn, soms krijg je onverwachts een reactie die je niet leuk vindt om te horen, omdat er een andere kijk op de situatie bestaat. Accepteer de feedback, denk er bewust over na en besluit (later) wat je ermee gaat doen.

Bewust kiezen

Met deze drie tips kies je bewust voor jouw manier om met gedoe om te gaan.

Niet alleen is dat goed voor je zelfvertrouwen, anderen worden zich sneller bewust van hun gedrag en de gevolgen hiervan. Je maakt een gemeenschappelijk probleem van de situatie waardoor je collega’s eerder in beweging zullen komen om met jou een oplossing voor de situatie te bedenken.

Je zult niet de gehele situatie volledig naar je hand kunnen zetten. Je vergroot echter wel jouw invloed op de situatie in positieve zin. Goed voorbeeld doet goed volgen en is het effect van jouw bewuste gedrag hoogstwaarschijnlijk groter dan jezelf vooraf had bedacht.

Succes!

Heb je hulp nodig om voor jou in kaart te brengen hoe jij met gedoe op je werk om wilt gaan? Of heb je een team waarin gedoe de samenwerking negatief beïnvloedt? Neem contact met me op en we bekijken samen hoe ik je het beste hierin kan begeleiden.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Columns, Effectief communiceren, Leidinggeven en leiderschap, Werkplezier en werksfeer, Zelfvertrouwen vergroten en getagd met , , , , , .