ruzie met je collega

Ruzie met je collega? Deze 8 gesprekstechnieken helpen je een lastig gesprek te voeren

Oordeelloos communiceren om de werkrelatie te verbeteren

Het gebeurt ons allemaal wel eens. Zonder dat je dat wilt, ontwikkelt een discussie over je werk zich tot een heftige aanvaring. Je voelt je geïrriteerd, overvallen, boos, niet begrepen, niet serieus genomen en vindt het moeilijk om nog rustig te reageren. Ineens heb je ruzie met je collega.

Ruzie met je collega; emoties voeren de boventoon

Niemand heeft gelijk of krijgt gelijk van elkaar. Negatieve emoties voeren de boventoon. In zo’n gesprek zijn er nooit winnaars, alleen verliezers. Niet alleen jij en je collega hebben hier last van, ook de collega’s in je omgeving worden door de onderlinge spanning beïnvloed. Zeker als jullie voor jullie werk van elkaar afhankelijk zijn.

Oplossen van de ruzie met je collega

Voor je eigen werkplezier en motivatie en voor het verbeteren van jullie onderlinge werkrelatie en samenwerking is het verstandig om met elkaar in gesprek te gaan. Dat zijn niet de gemakkelijkste gesprekken om te voeren.

Daarom geef ik je 8 gesprekstechnieken die je helpen de ruzie met je collega te bespreken.

#1. Eerst afkoelen, dan praten

Soms krijgen emoties de overhand  en lukt het niet rustig te blijven tijdens een gesprek. Als je niet op een beleefde manier met elkaar kunt praten, zeg dan maar niets en koel eerst af totdat jullie allebei weer in staat zijn om met elkaar een constructief gesprek te voeren.

Adem in, adem uit

Om te kalmeren, helpt het als je rustig diep in- en uitademt. Even koffie halen om tot rust te kunnen komen of vertellen dat je het gesprek op een ander moment wilt afmaken, geeft je tijd om je emoties onder controle te krijgen en na te denken hoe jij met de situatie om wil gaan.

#2. Los de ruzie met je collega snel op

Niemand wil een situatie waarin jij en je collega elkaar vermijden of op een nare manier met elkaar omgaan.
Hoe verleidelijk het ook is om een lastig gesprek te vermijden, het lost de oorspronkelijke ruzie met je collega niet op. Ben je gekalmeerd? Praat dan het meningsverschil zo snel mogelijk uit om verdere escalatie te voorkomen.

#3. Tactvol een gesprek voeren

Voor een goed gesprek is het verstandig om het gevoel van weerstand bij jezelf en bij je collega zo laag mogelijk te houden.
Het helpt daarom niet als je de aanval kiest door je collega te vertellen wat jij van hem vindt. Wat wel helpt, is vanuit jezelf spreken. “Ik begrijp dat je er anders over denkt.” klinkt heel wat vriendelijker dan “Hoe kan je nou niet snappen dat dat zo niet werkt?”

Richt je op de bal, niet op de persoon

Voorkom dat het een persoonlijke vete wordt. Richt je op het proces en op de inhoud van het onderwerp, maar voorkom dat je persoonlijk wordt.

#4. Zoveel mensen, zoveel standpunten

Zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen ervaart een situatie anders. Wil je de ruzie met je collega uitpraten? Probeer je collega te begrijpen en luister met onverdeelde aandacht.
Misschien vind je oprecht luisteren moeilijk, omdat je bezig bent met je eigen emoties tijdens het gesprek en met wat jij wilt zeggen. Dat is menselijk. Het valt niet mee om regie te hebben op je eigen emoties en om tegelijkertijd te luisteren naar je collega. Maar als je in je eigen hoofd blijft zitten, mis je misschien belangrijke informatie die je collega je vertelt. Zoals een ander perspectief op dezelfde situatie of iets waar je collega tegen aanloopt. Informatie die jullie kunnen helpen het probleem samen op te lossen.

#5. Veroordeel niet

We hebben allemaal wel eens een oordeel over een ander. Maar mensen die zich veroordeeld voelen in een gesprek, zullen zich niet open stellen voor jouw standpunten.
Als je de aanval kiest in een gesprek en veel kritiek uit, dan kom je negatief en ongezellig over. Het roept irritatie en weerstand bij je gesprekspartner op. Mensen gaan je ontwijken.
Probeer je daarom in te leven in je collega. Wat zijn zijn belangen, ideeën en wensen? En wat hebben jullie allebei nodig om de aanvaring op te lossen?

#6. Vertel hoe je tegen de situatie aan kijkt

Vertel je collega hoe jij de situatie ervaart, hoe jij je eronder voelt en wat voor jou de gevolgen zijn. Spreek uit wat je graag anders wilt dan dat wat er gebeurd is.
Wat belangrijk is dat je in het gesprek niet gaat invullen. “Je hoort jezelf graag praten, maar ik wil ook wel eens wat kunnen zeggen.” is niet constructief. Wel als je zegt: “Ik heb gemerkt dat je me tijdens de vergadering regelmatig onderbreekt en mijn verhaal overneemt. Dat vind ik vervelend. Ik wil graag dat je me laat uitpraten.”
Als je excuses krijgt van je collega, bedank hem er vriendelijk voor en spreek af hoe jullie de situatie in de toekomst kunnen voorkomen.

Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag

Herkent je collega de situatie niet? Dan is het aan jou om na te denken over hoe jij met de situatie om wilt gaan.
“When you complain, you make yourself a victim.
Leave the situation, change the situation,
or accept it.
All else is madness.”
~Eckhart Tolle~

#7. Luister naar het verhaal van je collega

Je collega heeft ongetwijfeld een andere mening over de situatie. En wellicht heeft hij ook last van iets wat jij doet of hoe je iets zegt. Voor het herstellen van jullie werkrelatie zijn twee mensen nodig. Luister daarom naar zijn verhaal. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag en wees niet bang om zelf je excuses aan te bieden.

#8. Werk bewust aan een goede werkrelatie

Wat hebben jullie beiden nodig om zo prettig en effectief mogelijk met elkaar samen te werken?
Het maken van goede werkafspraken kan helpen. Bijvoorbeeld over wie waarvoor verantwoordelijk is of over hoe je met elkaar omgaat. Soms is het nodig om een compromis te sluiten om de ontstane situatie op te lossen.

Tot slot:

Een ruzie met je collega is vervelend. Het heeft impact op jouzelf, je werk, je werkplezier en op jullie samenwerking. Bovendien hebben vaak ook andere collega’s er last van.
Ik hoop dat bovenstaande gesprekstechnieken je helpen om met elkaar te bespreken hoe jullie samen weer een goede werkrelatie kunnen opbouwen.
En heb je hulp nodig om op een constructieve manier met elkaar in gesprek te gaan? Als coach, teamcoach en gespreksbegeleider kan ik je hiermee helpen.
Ben je geïnspireerd geraakt en wil je de tips graag in de praktijk leren brengen? Of wil je eens goed stil staan bij je loopbaan? Wil je weten wat jouw drijfveren zijn, je kernwaarden en kwaliteiten? Denk eens aan coaching.
Neem contact met me op voor een vrijblijvend intakegesprek. Ook online coaching of een training  behoort tot de mogelijkheden.

Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Effectief communiceren, Effectief samenwerken, Leidinggeven en leiderschap en getagd met , , , , , , , .