leidinggeven, afstand houden, betrokken zijn, emoties van medewerkers

Leidinggeven; Afstand bewaren en toch betrokken blijven

Leidinggeven; hoe om te gaan met de emoties van medewerkers?

Als leidinggevende heb ik regelmatig te maken gehad met medewerkers met persoonlijke problemen of die hun verhaal aan mij kwijt wilde, gewoon om hun hart te luchten. In het begin van mijn carrière ging ik daarna zelf ‘leeg en verdrietig’ naar huis, totdat een goede collega mij erop wees dat ik er ook anders mee om kon gaan.

Afstand en toch betrokken

In sommige situaties op je werk is het belangrijk om enige afstand te bewaren.

Niet alleen bij medewerkers met persoonlijke verhalen maar ook als je een discussie hebt met een collega die kwaad wordt of bij een conflict tussen twee medewerkers. Onze emoties nemen dan vaak de overhand. Hoe kun je afstand nemen van de situatie en toch betrokkenheid tonen bij de persoon?

Blijf rustig. 

Tel desnoods tot 10 of zelfs tot 30. Een handig trucje om rustig te blijven, is je voeten plat op de vloer zetten, even zachtjes onder de tafel te stampen, zodat je aardt. Je voelt een groot deel van de onrust wegvloeien.

Meevoelen is niet meehuilen

Ga niet meehuilen.

Voel met de persoon mee maar ga niet meehuilen. Als je gaat meehuilen, maak je het probleem alleen maar groter voor hem of haar. Bovendien neem je zelf de gevoelens van je gesprekspartner over waardoor je niet meer objectief naar het verhaal kunt luisteren.

Voel mee.

 Laat met je stem en je lichaamstaal blijken dat je luistert en stel vragen over het verhaal. Je laat merken dat je meevoelt en betrokken bent.

Neem het probleem niet over.

 Laat het probleem bij de persoon zelf liggen. Dat is beter voor jezelf en je kunt je gesprekspartner veel beter helpen.

Help met het vinden van een oplossing.

 Bied je collega of medewerker aan te helpen zoeken naar een oplossing. Probeer zoveel mogelijk hem of haar zelf de oplossing te laten bedenken. Dit doe je door vragen te stellen in plaats van te adviseren.

Maak een opmerking over de manier van communiceren.

Ook als je zelf onderdeel van het probleem bent, zoals in een discussie met een collega. Probeer de discussie open te breken door een opmerking te maken over de wijze waarop jullie met elkaar communiceren en hoe jij je daaronder voelt. Met andere woorden, stel je kwetsbaar op. Vaak klaart dat de lucht en kun je daarna weer op een rustige manier de discussie over de inhoud afmaken.

Stel grenzen.

 Wordt een collega of medewerker verbaal agressief, gaat wild gebaren of gaat zelfs over je heen staan, benoem dit gedrag en vertel wat het met je doet. Stel vriendelijk doch beslist grenzen door te vertellen dat je dit gedrag niet accepteert en wat je wilt dat er gebeurt om het gesprek voort te zetten.

Bekijk tot slot van een afstand naar de situatie.

 Doe een beroep op je verbeelding en doe alsof je een buitenstaander bent, die het probleem in kaart moet brengen. Vraag je af wat er gebeurt en wat het met je gesprekspartner en jou doet. Hierdoor kun je emotioneel meer afstand nemen en is het gemakkelijker om te bedenken wat je volgende stap zal zijn.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Columns, Leidinggeven en leiderschap en getagd met .