collega kan niet tegen kritiek, lange tenen, kritiek geven, persoonlijk aangevallen voelen, feedback geven, emoties collega

Als een collega niet tegen kritiek kan….

En kritiek persoonlijk opvat; 10 tips tegen lange tenen!

Soms heb je op je werk te maken met iemand die snel op zijn of haar teentjes is getrapt. Iemand bij wie je er al bij voorbaat tegenop ziet om een gesprek mee aan te knopen. Je weet inmiddels uit ervaring dat de feedback die je wilt geven, als persoonlijke kritiek opgevat zal worden. Je collega voelt zich snel aangevallen, zal tijdens het gesprek gelijk in de verdediging schieten en op luide en verontwaardigde toon reageren.

Persoonlijk aangevallen voelen

Je hebt het gevoel dat wat je ook zegt, de boodschap maar moeizaam overkomt.

Je bent aan het boksen tegen een dikke muur van weerstand. En die weerstand kost je veel energie. Je collega vindt het lastig om kritiek te ontvangen.

Is dit een reden om dan maar niets tegen je collega te zeggen?

Dan hou je het ongewenste gedrag in stand, waaraan jij je blijft irriteren met wellicht een uitbarsting van jouw kant als gevolg. Bovendien heeft iedereen feedback nodig om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. Je zou je collega die ontwikkeling onthouden. De keuze is aan jou!

Feedback geven

De vorm waarin de feedback gegoten wordt, speelt een belangrijke rol bij het al dan niet persoonlijk aangevallen voelen.

En hoewel jij niet verantwoordelijk bent voor de manier waarop je collega reageert, kun jij er wel voor zorgen dat je het gesprek met je collega zorgvuldig voert, ook in je eigen belang!

10 tips om effectief feedback te geven. 

# Tip 1
Voorkom allereerst dat je te lang wacht met het geven van feedback, ook al zie je op tegen de reactie die je krijgt. 
Je irritatie zal oplopen met het risico dat je zelf emotioneler en aanvallender overkomt dan je wilt.

# Tip 2 
Te lang wachten kan er bovendien voor zorgen dat je je alleen nog maar concentreert op de dingen die fout gaan.
Blijf openstaan voor wat er wel goed gaat. En geef hierover ook eens een compliment.

# Tip 3
Geef alleen feedback op zaken waar je collega iets aan kan veranderen.
“Je doet je best niet!” is kwetsend om te horen, als je collega wel zijn beste beentje voor heeft gezet, maar in een minder hoog tempo werkt dan jij zou willen.

# Tip 4
Verwoord je feedback zo positief en neutraal mogelijk.
“Ik merk dat je moeite hebt met de planning van dit evenement. Wat is de reden hiervan?” komt prettiger over dan “Het gaat niet goed met de planning. Wanneer zorg je dat alles geregeld is?”

# Tip 5
Praat vanuit jezelf en vraag of dit klopt.
“Ik merk dat…”, “Ik zie dat…, klopt dat?”

Feedback geven over veranderbaar gedrag

# Tip 6
Waardeer de persoon en zijn gedrag als geheel en geef uitsluitend feedback over een stukje van het gedrag.
“Ik ben blij met je inzet en hulp bij dit project. Ik wil het daarom graag even hebben over je planning.”

# Tip 7
Geef mensen de tijd om te reageren op je feedback.
Wees niet bang voor een emotionele reactie, toon begrip. Deze is niet tegen jou gericht, maar is een uiting van dat wat jouw feedback bij je collega oproept. En hoewel je collega het wellicht moeilijk zal vinden om dit onder woorden te brengen, gaat het vaak om een gevoel van frustratie of onzekerheid.

# Tip 8
Als jij de reactie van je collega als te heftig ervaart, maak dit bespreekbaar.
Vraag hoe het komt dat je collega zo emotioneel reageert. Komt het door de manier waarop je de feedback gegeven hebt, dan weet je dat je de volgende keer je collega op een andere manier moet benaderen. Vind je collega de kritiek zelf moeilijk te accepteren, vraag hoe dat komt en bied je hulp aan.

Omgaan met emoties van collega’s

# Tip 9
Ook al vind je de toon waarop je collega reageert vervelend, vergeet niet te luisteren naar de inhoud van de reactie.
Misschien is er wel een goede reden voor zijn of haar gedrag.

# Tip 10
Pas bovendien op dat het gesprek niet alleen nog maar gaat over de manier waarop jullie op elkaar reageren.
Herleid het gesprek terug naar de inhoud van je feedback. Of geef aan dat je er later nog een keer op terugkomt. Het gaat tenslotte om de gedragsverandering die je wilt zien.

Respectvol feedback geven

Als je je collega op een oprechte en respectvolle manier feedback geeft en ermee rekening houdt dat hij of zij daar moeite mee heeft, dan investeer je in jullie collegiale relatie.

Voor je collega zal feedback ontvangen niet van de ene op andere dag gemakkelijker worden, maar dankzij jouw begrip hiervoor, zullen zijn lange tenen kleiner worden. Je collega zal langzamerhand meer open staan voor je feedback en ermee aan de slag gaan. En dat was toch het doel wat je wilde bereiken?


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Effectief communiceren en getagd met , , .