Assertief zijn; 10 praktische tips om gemakkelijker je grenzen te stellen in je werk en je leven
Vind je het ook lastig om voor jezelf op te komen? Om assertief te communiceren en je eigen mening, emoties en belangen onder woorden te brengen? Assertief zijn op een prettige en duidelijke manier die ervoor zorgt dat je de relatie met anderen behoudt?
Mensen die assertief zijn, communiceren op een respectvolle en constructieve manier. Ze kunnen op een prettige en duidelijke manier hun standpunt communiceren en houden daarbij rekening met de meningen, gevoelens en belangen van hun gesprekspartners.
De kunst van het assertief zijn is belangrijk, zowel in je werk als je leven. Je voelt je meer verbonden met de mensen in je omgeving, de kwaliteit van je werk verbetert, je krijgt meer zelfvertrouwen, voelt je energieker, zit daardoor beter in je vel en ervaart meer rust. Je geniet meer van je werk en je leven. Daar profiteert bovendien je omgeving van. Als je goed voor jezelf zorgt, kun je beter voor anderen zorgen.
Assertief zijn is voor veel mensen echter lastig. Het goede nieuws is dat je het kunt leren.
Daarom: Assertief zijn, 10 praktische tips om gemakkelijker je grenzen te stellen in je werk en je leven.
# Tip 1: Maak een keuze
Een collega vraagt jou om over te werken of een extra project te leiden. Een vriend vraagt je om vanavond naar de film te gaan. Voordat je een antwoord geeft, vraag je je zelf af:
• Wat wil jij?
• Wat heb je nodig?
• Wat zijn jouw prioriteiten?
Kun je overwerken of heb je voor vanavond kaartjes voor een concert? Wil je vanavond naar de film of had je je verheugd op een avond rust? Kun je het extra project wel bij je werk hebben of gaat het ten koste van de andere projecten die op je naam staan?
Pas als je weet wat je wilt, vertel je de ander je besluit.
# Tip 2: Koop tijd
Weet je even niet wat je wilt en belangrijk vindt? Wil je nadenken over je keuze? Zeg dan bijvoorbeeld: “Ik wil er even over nadenken en kom er morgen bij je op terug.”
# Tip 3: Spreek vanuit jezelf
Om assertief te communiceren kun je het beste vanuit jezelf spreken. Het klinkt beter om te zeggen:“Ik moet iets afmaken voor 12 uur.” dan “Jij komt ook altijd te laat met je verzoek.” Door het bij jezelf te houden, voorkom je dat de ander zich aangevallen voelt.
# Tip 4: Gebruik je inlevingsvermogen en toon begrip
Ik merk vaak tijdens coachingsgesprekken of trainingen dat mensen die ‘assertief zijn’ willen ontwikkelen, vooral bezig zijn met ‘nee’ zeggen en voor zichzelf opkomen. Ze vergeten rekening te houden met de gevoelens, gedachten en belangen van de ander.
Assertief zijn betekent echter ook de ander in zijn waarde laten. Gebruik hiervoor je inlevingsvermogen en toon begrip als een collega vraagt om hulp bij een klus die je niet kunt geven.
# Tip 5: Leg (kort!) uit
Je kunt volstaan met alleen ‘nee’ zeggen. Wil je ervoor zorgen dat de ander begrip heeft voor je antwoord? Leg kort uit waarom je je collega niet kunt helpen of dat extra project er niet bij kan hebben. Of leg je vriendin uit waarom je vanavond niet mee wil naar de film.
Je uitleg (zonder in de verdediging te schieten) zorgt er meestal voor dat je minder weerstand van de ander krijgt omdat je de moeite neemt (kort!) te vertellen waarom je iets wel of niet doet. Een goede vriend begrijpt echt wel dat je een avondje wilt bankhangen als je moe bent. Als je een collega uitlegt dat je vandaag niet kan overwerken omdat je naar een concert gaat, is er ook snel begrip.
# Tip 6: Bied een oplossing
Kun je niet doen wat de ander van je vraagt, maar weet je een alternatieve oplossing? Stel dat voor.
Je hebt vandaag geen tijd om je collega te helpen, maar wel morgen of volgende week.Je kunt je vriend vragen of ze zin heeft om in het weekend naar de film te gaan in plaats van vanavond. En de leidinggevende die je een extra project wilt toeschuiven, kun je aangeven dat je er nu geen tijd voor hebt, maar wel over een maand.
Mijn ervaring is dat er meestal een flexibele oplossing is en dat de ander dit prima vindt.
# Tip 7: Assertief zijn is ook voorkomen van conflictvermijdend gedrag
Mensen die moeite hebben met assertief zijn, vermijden graag confrontaties. Ze weten niet goed hoe ze met een discussie of conflict om kunnen gaan, omdat ze de (mogelijke) reactie van de ander spannend vinden.
Voorkom echter dat je vanuit onzekerheid een confrontatie vermijdt die wel degelijk aandacht nodig heeft. Ga je de confrontatie niet aan, dan kunnen de gevolgen vervelend zijn. Je krijgt steeds meer werk van je leidinggevende, je vriendin vraagt teveel tijd en energie en je collega plant het werkoverleg elke keer op je vrije dag.
Mensen kunnen alleen rekening met je houden als je vertelt wat je niet en wel wilt. Assertief zijn is daarom ook een confrontatie durven aangaan en vriendelijk en duidelijk communiceren wat jij belangrijk vindt.
# Tip 8: Verwacht weerstand
Als iemand jou vraagt iets te doen en je vertelt dat je er nu geen tijd voor hebt, verwacht weerstand. Weerstand vertonen we allemaal wel eens. Blijf rustig en toon begrip.
# Tip 9: Wordt een grammofoonplaat
Blijft de ander zijn verzoek herhalen? Wordt dan een grammofoonplaat met een kras erin. Blijf de boodschap vertellen, totdat de ander echt begrijpt dat je bij je standpunt blijft.
# Tip 10: Ga nu aan de slag met assertief zijn
In het begin zal het eng zijn om je eigen mening, emoties en belangen te verwoorden. Zeker als je verwacht dat de ander niet gelukkig is met je antwoord.
Assertief zijn leer je echter alleen maar door het te doen. Ga aan de slag in kleine stapjes. In het begin zal het ongemakkelijk voelen of je voelt je schuldig. Je zult echter merken dat de meeste mensen heel redelijk reageren en met je mee zullen denken om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Vind je het na deze tips nog steeds lastig om assertief te communiceren? Zoek een coach die jou kan helpen je assertiviteit te versterken vanuit je eigen kwaliteiten. Ik ken wel iemand die je graag wilt helpen met assertief zijn! ?
Succes!
Assertief zijn; wil jij dat ook verder ontwikkelen en vanuit jouw eigen kwaliteiten en kracht? Je bent van harte welkom om contact met me op te nemen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.