Wat kun jij doen voor een betere werksfeer?
Interview over het verbeteren van de werksfeer in Managementsupport van januari 2017.
Een goede werksfeer is een kostbaar goed. Dit houd je in stand door open te zijn naar elkaar en eventuele irritaties bespreekbaar te maken. Maar: maak niet overal een punt van. anderen zijn anders dan jij, en sommige dingen gaan zoals ze gaan. Niet alles is te veranderen.
Slechte werksfeer
Een slechte werksfeer kan ten koste gaan van je werkplezier. “Toch is het soms beter om niets te doen”, zegt Ingrid Bannink, trainer bij Bannink Coaching & Consultancy. “Jij wilt graag dat dingen anders gaan. Maar jouw collega’s kijken anders tegen dezelfde situatie aan. Door alles bespreekbaar te maken, rakel je misschien dingen op die gevoelig liggen en waarmee je mensen kwetst. Dus: laat mensen in hun waarde, en focus je op de zaken waar je echt last van hebt, en die te veranderen zijn.”
Verzuurde collega
Hoe ga je om met collega’s die bijvoorbeeld regelmatig te laat komt? Lees de tips in de link naar het artikel hieronder.
Kwetsbaar opstellen
Francis vindt het belangrijk om zich kwetsbaar op te stellen. “Ik heb een leidinggevende functie, dus ik moet regelmatig opdrachten verdelen. Natuurlijk krijg ik soms tegengas, dat hoort erbij. Ik probeer uit te stralen, dat mijn wil geen wet is. Iedereen kan fouten maken, en ook ik doel wel eens iets verkeerd.
Francis heeft onlangs een training gevolgd om de communicatie binnen het team te verbeteren. “Zo’n training is altijd goed, omdat ieder teamlid een spiegel voorgehouden krijgt. Voor mij kwam eruit dat ik een vrij directe manier van communiceren heb. Ik wil het liefste alles op hoofdlijnen bespreken, en pak graag snel door. Niet iedereen vindt dat fijn. Zo’n training opent je ogen weer even, zodat je weet wat je kunt doen om het contact te verbeteren.”
Hoe verbeter je de werksfeer? Een aantal tips op een rijtje:
- Los kleine irritaties op (geef feedback!)
- Stop met roddelen
- Accepteer een andere visie
- wees attent, maar overdrijf niet
- Haal zelf plezier uit je werk.
- Blijf niet mopperen, maar kom in actie. Je bent zelf ook verantwoordelijk voor de werksfeer.
Wil je het gehele artikel inclusief tips lezen? Lees dan verder via deze link: managementsupport~werksfeer~2017-020001