duurzaam samenwerken op de werkvloer.

Duurzaam samenwerken op de werkvloer lastig?

3 handvatten om te blijven investeren in duurzaam samenwerken op  de werkvloer

Vraag je je ook wel eens af waarom samenwerken niet gewoon vanzelf gaat? Vind je samenwerken op de werkvloer met je collega’s, je leidinggevende, met andere teams of organisaties vaak ook lastig?

Net als met communiceren vinden professionals vaak dat samenwerken vanzelf moet gaan, want er is toch een gemeenschappelijk doel?

Maar een goede samenwerking is niet vanzelfsprekend. Soms gaat de samenwerking moeizaam, waardoor mensen gedemotiveerd raken door onderlinge irritaties en onbegrip. Overleggen lopen niet lekker en besluiten worden niet of nauwelijks genomen omdat mensen elkaar op persoonlijk vlak niet mogen.

Duurzaam samenwerken op de werkvloer is daarom nodig. Dat wil zeggen dat je de onderlinge relatie met je samenwerkingspartners, zoals met collega’s, klanten, je leidinggevende of andere organisaties niet zomaar voor lief neemt , maar dat je continu blijft investeren in een goede en langdurige samenwerkingsrelatie.

Daarom 3 handvatten voor het ontwikkelen van duurzaam samenwerken op de werkvloer.

# 1. Weet met wie je samenwerkt en toon interesse

Wie is de persoon die tegenover je zit? Weet je of hij of zij kinderen heeft of hobby’s heeft? Wat vindt die persoon belangrijk? Wat is zijn professionele expertise? In welk team werkt hij of zij?

Vraag regelmatig hoe het gaat. Wat gaat goed en waar loopt je samenwerkingspartner tegenaan?

Tips om tactvol te communiceren

#.2 Bedenk welke kernwaarden jij hebt in de omgang met je samenwerkingspartners en handel ernaar

Wat vind je belangrijk in de omgang met anderen? Hoe wil je zelf behandeld worden? Respect, integriteit, oprechtheid, professionaliteit, vertrouwen en co-creatie zijn een aantal kernwaarden die vaak genoemd worden.

Vanuit welke kernwaarden wil jij met anderen omgaan? En hoe ga je deze in de praktijk gebruiken?
Stel dat je respect belangrijk vindt, hoe ziet dat eruit? Goed luisteren naar je samenwerkingspartners en hen uit laten praten? Duidelijk je professionele mening geven en die van anderen accepteren, ondanks dat je het er totaal niet mee eens bent?
Maak voor jezelf concreet welk gedrag bijdraagt aan duurzaam samenwerken op de werkvloer.

#3. Communiceer zorgvuldig

Goed en effectief communiceren zowel verbaal als non-verbaal is niet altijd gemakkelijk.

Weten wat je wanneer en hoe communiceert vereist soms een snelle en zorgvuldige afweging.

Wat bespreek je in teamverband en wat kan beter apart besproken worden? Hoe communiceert mijn gesprekspartner en wat heeft hij nodig om mij te begrijpen?

  • Wat kan beter mondeling besproken worden of is e-mail een beter medium?
  • Hoe ga ik op een constructieve manier om met weerstand?
  • Hoe snijd je een lastig onderwerp in de groep aan op een effectieve manier?
  • Kan ik omgaan met conflicten?
  • Wat kan ik doen om mijn collega’s te overtuigen?

Je kunt de effectiviteit en zorgvuldigheid van je communicatie vergroten door je goed voor te bereiden. Hier gaat het niet alleen om een inhoudelijke voorbereiding op een bijeenkomst, maar ook op de manier waarop je wilt communiceren.

Investeren in een goede professionele relatie zorgt ervoor dat mensen elkaar waarderen, elkaar gemakkelijker benaderen om zaken gedaan te krijgen, de werksfeer prettiger wordt waardoor mensen met meer plezier en motivatie werken aan het behalen van de doelstellingen.

Je investeert hiermee in duurzaam samenwerken op de werkvloer met andere professionals, teams en organisaties.

Succes!

Kun jij of het team begeleiding gebruiken om de onderlinge samenwerking te versterken? Dan nodig ik je van harte uit contact met me op te nemen.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Doelen halen en prioriteiten stellen, Effectief samenwerken, Teamontwikkeling, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , .