Hoe je emoties op je werk het gewenste resultaat kunnen ondersteunen…
Veel mensen denken dat ze hun emoties moeten wegstoppen tijdens het voeren van een zakelijk gesprek.
Terwijl ze zich boos, verdrietig, onveilig, machteloos of juist blij, gewaardeerd of verheugd voelen, proberen ze geen aandacht te besteden aan al die gevoelens. Het gevolg is dat ze moeite hebben zich te concentreren op het gesprek en belangrijke informatie missen. Hun energie vloeit weg en ze raken gefrustreerd.
Herkenbaar?
Een tijdje geleden zat ik gezellig te kletsen met een goede vriendin. Ik kreeg een groot compliment van haar, ze vond mijn artikelen prettig om te lezen, inspirerend en leerzaam. Maar ze had soms het gevoel dat ze haar emoties niet mocht tonen tijdens een gesprek met een collega, medewerker of klant: “Soms ben ik gewoon boos en wil ik dat mijn gesprekspartner dat weet!” Ik voelde direct inspiratie voor een nieuw artikel op borrelen :-).
Er zijn inderdaad professionals die vinden dat je je emoties niet mag tonen in een gesprek op je werk. Dat zou onprofessioneel overkomen, je zou jezelf te kwetsbaar opstellen. En daar zouden mensen alleen maar misbruik van maken.
Maar die emoties zijn er wel.
Emoties tonen op je werk
Je bent door iemand of iets geraakt in een gesprek en als reactie daarop voel je van alles; boosheid, frustratie, stress of juist blijheid, geluk of voldoening.
Die emoties zeggen je dat je je betrokken voelt bij het onderwerp of dat je grens is bereikt!
Juiste intensiteit van emoties
Sterker nog, als je gebruik maakt van de juiste intensiteit van je emoties kunnen deze je verhaal kracht bijzetten.
Teveel emotie (voor Nederlandse begrippen) kan je gesprekspartner aan je doen twijfelen. Zo vertelde een cliënt me dat een medewerker woedend werd toen ze hem vertelde dat hij geen vast contract kreeg. Hij begon hard te schelden en al zijn frustratie kwam eruit. Ze werd hierdoor alleen maar bevestigd dat ze de juiste beslissing had genomen. En als je gaat staan juichen en dansen als je een leuke opdracht krijgt, kan dat de indruk wekken dat je niet de juiste persoon voor de klus bent.
Emoties in je voordeel inzetten om effectief te communiceren
Hoe kun je je emoties in je voordeel inzetten om effectief te communiceren?
Vorige week kreeg ik een boete van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, omdat mijn auto niet gekeurd zou zijn. Dat was echter wel het geval. Mijn bloed begon direct te koken. Als ik op dat moment de garage had opgebeld, die verzuimd had de keuring te melden, had ik alleen maar mijn woede op de medewerker gekoeld. En een oplossing had ik niet gekregen van de garage.
Daarom de volgende tips:
# Besteed even aandacht aan je emoties
Tel tot drie, tot 10, desnoods tot 100. Je geeft jezelf de tijd om je emoties onder controle te krijgen. Ik kon daarna de garage rustig telefonisch uitleggen wat er gebeurd was.
# Stel open vragen
Ik heb de medewerker gevraagd wat er gebeurd is en gaf hem de ruimte zijn verhaal te vertellen. Ze waren vergeten mijn auto bij het RDW aan te melden.
# Benoem wat je voelt
Als je je gesprekspartner vertelt dat je boos bent, zul je merken dat je emoties zullen afnemen. De angel is er uit. Bovendien weet je gesprekspartner hoe jij je voelt en dat kan heel krachtig overkomen. Ik heb de garagemedewerker verteld dat ik de situatie heel vervelend vond!
# Gebruik je emotie
Als je je gevoel bewust inzet, kun je je stem krachtiger laten klinken. Niet alleen vertel je verbaal dat je baalt of heel blij bent, je stem ondersteunt je verhaal. Probeer dat als garagemedewerker maar eens te negeren.
# Luister naar je gesprekspartner
Als ik de garagemedewerker opgebeld had toen ik nog witheet was, had ik hem waarschijnlijk niet die ruimte gegeven om zijn verhaal te vertellen. Ik had hem door mijn boosheid in de verdediging gedrongen. Nu gaf ik hem de kans uit te zoeken wat er gebeurd was en mij dat te vertellen.
# Vraag concreet wat je wilt
Ik heb de medewerker gevraagd hoe hij denkt dit te gaan oplossen. Hij is gaan nadenken en alles is goed gekomen. Op het moment dat ik dit schrijf, wordt mijn auto opnieuw gekeurd op kosten van de garage en ze betalen bovendien de boete.
Je mag dus wel degelijk laten blijken dat je emoties hebt. De kunst om je emoties in de juiste dosis in te zetten.
Sterker nog; je kunt ze zelfs in je voordeel gebruiken om je verhaal kracht bij te zetten. En die professionals die vinden dat je emoties niet mag uiten? Ik denk dat ze al die emoties gewoon eng vinden ;-).
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.