Verschillende klanttypen; hoe ga je ermee om?
In de Beautyprofessional over lastige klanten van 30 maart 2020
Sommige mensen bereiken nou eenmaal je irritatiegrens eerder dan anderen. De één ergert zich hieraan, de ander daaraan. Ingrid Bannink geeft samen met een andere trainer aan hoe je de verschillende klanttypen herkent en hoe je er mee omgaat. Doe er je voordeel mee:
Lastige klanten; de dominante klant of de betweter
Mensen hebben niet de intentie om ergernissen op te wekken, maar soms vind je klanten gewoon vervelend of onaardig. Daarnaast zorgt de ene klant voor meer irritatie dan de andere. Volgens de deskundigen zijn er verschillende klanttypen. Handig, want door te weten wat voor persoon er in de stoel ligt, kun je op een adequate manier reageren zonder je te ergeren.
Lastige klanten
In het bijgevoegde artikel zie je wat je kunt doen met lastige klanten; de klager, de klant die jou als therapeut ziet, de dominante klant en de betweter.
De Klager
Pessimisten en klanten die overal problemen en bezwaren in zien: je krijgt ze in jouw salon. In hun ogen is niks goed en ze kosten je een hoop energie. Je bent altijd bang dat ze ook over jou negatief praten, zoals ze dat ook over anderen doen. Hun negatieve gedrag kan jouw goede humeur beïnvloeden.
De klant die jou als therapeut ziet
Soms hebben klanten een verhaal dat best heftig is. Ze vertellen wat hen overkomen is en ze zijn daar heel emotioneel over. Je probeert geen oordeel te vellen en ook geen oplossing aan te dragen. Sommige mensen hebben immers geen behoefte aan wijze raad. Onthoud dat een luisterend oor vaak al heel veel
voor hen kan betekenen. Ook vinden ze het fijn om te horen dat je begrip voor hun situatie hebt.
De Dominante klant
Hoe communiceer je met iemand die vaak dominant reageert?
Leg kort en krachtig uit waarom een afspraak op een onmogelijk tijdstip niet lukt. ‘Ik snap dat je dit wilt, maar ik heb de plek niet.’ Blijf bij je mening en stel een vervolgafspraak voor. ‘Zullen we op een ander tijdstip een afspraak maken?
De Betweter
Ondernemers vinden klanten met een betweterige houding vaak vervelend. De betweters denken ergens veel verstand over te hebben en nemen niks van je aan. Ze zijn heel direct in hun communicatie en hebben veel zelfvertrouwen.