grens stellen, assertief communiceren, verwachtingen managen, prioriteiten stellen

Hoe voorkom je dat je een grens moet stellen?

Anticiperen op situaties en een grens stellen

Mensen vertellen mij regelmatig dat ze eigenlijk wel willen leren ‘nee’ zeggen, maar dat ze het heel vervelend vinden om iemand ‘af te poeieren’.

Als bijvoorbeeld een collega vraagt om een klus over te nemen, terwijl je van plan bent eerder naar huis te gaan. Of een klant die toch nog een extra aanpassing wil in je werk, nadat je al diverse keren je werk veranderd hebt. Of een ouder van een leerlinge, die jou regelmatig vragen stelt net als je met de les wilt beginnen.

Assertief zijn is niet alleen reageren op de vraag van een ander

Assertief gedrag is niet alleen leren ‘nee’ zeggen op een vraag van een ander. Als iemand namelijk iets vraagt, dan kun jij alleen nog maar reageren. De ander heeft de leiding in het gesprek. Van jou wordt een reactie verwacht en bij voorkeur eentje die de ander wil horen op zijn vraag. Je staat dan met je mond vol tanden, voelt je overvallen of voelt irritatie omhoog komen. Vervolgens moet je een keuze maken wat je op de vraag gaat antwoorden: ga je doen wat je gevraagd wordt, zeg je ‘ja, mits….’ of zeg je ‘nee’?

Anticiperen op situaties

Er zijn echter situaties waarvan je vooraf in kunt schatten dat ze gaan gebeuren, vaak op basis van ervaring.

Stel je hebt een collega die regelmatig vraagt of je werk van haar over wilt nemen, waar je geen zin in hebt. Je kunt op maandag al vriendelijk vertellen dat je het deze week erg druk hebt en geen tijd hebt voor extra klussen.

Of een klant die al twee keer om een aanpassing heeft gevraagd terwijl dat niet afgesproken was. Hij of zij kun je vriendelijk en beslist vertellen dat deze aanpassing nog gratis is, maar de volgende voor zijn rekening is. En de ouder van een leerlinge of ook een familielid van een patiënt kun je vragen om de volgende keer een afspraak te maken of alleen op bepaalde tijdstippen langs te komen.

Als dit situaties zijn waarin je ‘nee’ zou willen zeggen, maar het vervelend vindt en je weet dat ze kunnen gaan gebeuren, kun je dus ook bedenken hoe je hierop kunt anticiperen. Je spreekt vooraf uit wat mensen van jou kunnen verwachten en wat niet.

Grenzen stellen door verwachtingen uit te spreken

Je zegt subtiel ‘nee’ op een bestaande situatie en buigt deze om naar je eigen voorwaarden.

Misschien kun je in het voorbeeld van de collega zelfs wel vragen of zij een klus van jou over wil nemen, omdat jij haar vaak helpt. Je doet dan een beroep op het opgebouwde wisselgeld.

Niet alleen stel je je eigen voorwaarden en spreek je je verwachtingen uit, je komt professioneler over.

Zeker als je je stem rustig en vriendelijk laat klinken en je daarmee laat zien dat je respect hebt voor je gesprekspartner. Je laat zien dat je ervaring hebt in je werk, omdat je vooraf duidelijk aangeeft wat mensen van jou kunnen verwachten.

Veel succes.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Assertiviteit - Grenzen stellen, Columns, Persoonlijke ontwikkeling en getagd met , .