5 praktische tips om de invloed van stress te verminderen en succesvol te communiceren
Stress heeft een vervelende invloed op onze communicatie.
Emoties als frustratie, irritatie, boosheid of machteloosheid of overspoelen ons en gaan met ons aan de haal. Nadenken doen we niet meer, we reageren primair, waardoor we minder effectief gaan communiceren.
Emoties op het werk
Iedereen reageert anders.
De ene ontploft en gaat uit zijn panty tegen een verraste en verschrikte gesprekspartner. De ander trekt zich terug in zijn eigen wereld en verbreekt het contact met zijn collega’s. Met als gevolg dat collega’s niet begrijpen waarom je je zo gedraagt en op hun beurt heftig op jou reageren of je links laten liggen. Jij voelt je daar nog rotter onder en je collega’s ook. Het kost je heel veel negatieve energie.
5 Tips om de invloed van stress op je professionele communicatie te verminderen
Wat kun je doen om de invloed van stress op jouw professionele communicatie te verminderen en weer ontspannen en effectief te communiceren in je werk?
# Tip 1; Wees je bewust van de signalen van stress in je communicatie en erken ze
Een aantal signalen kunnen zijn:
- Je wordt sneller boos of geïrriteerd als je in gesprek bent met collega’s
- Je vindt het lastiger je te concentreren op wat een collega tegen je zegt
- Je hoort of leest vooral de negatieve zaken in een boodschap
- Je ontwijkt contact met collega’s
- Je reageert trager op de boodschap van je gesprekspartner
Herkenbaar?
# Tip 2; Doe wat aan je stress!
“Makkelijker gezegd, dan gedaan!”, hoor ik je denken.
Dat is ook zo, maar als je niets doet, verandert er ook niets en blijft de situatie bestaan of wordt erger.
Vind je het lastig? Begin bij het begin en neem kleine stapjes.
Vraag je het volgende af:
- Wat heb jij nodig om meer ontspannen te functioneren en te communiceren in je werk?
- Wat kun jij zelf veranderen en waarvoor heb je anderen nodig, zoals je leidinggevende?
- Ga je altijd als laatste naar huis? Waarom eigenlijk? Dat kun je zelf veranderen.
- Ben je perfectionistisch in je werk? Ook daar heb je zelf invloed op door je meetlat omlaag te brengen.
- Heb je veel te veel werk liggen? Daarvoor kun je hulp vragen aan anderen zoals collega’s of je leidinggevende.
Maak voor jezelf een lijst met de dingen die helpen om je stress omlaag te brengen en onderneem actie!
# Tip 3; Blijf communiceren met je collega’s / ga het gesprek aan
Collega’s begrijpen vaak niet waarom je je anders gedraagt en communiceert dan dat ze van je gewend zijn. Jij voelt de stress maar die is zelden zichtbaar voor je omgeving.
Voorkom dat pas duidelijk wordt wat er met je aan de hand is op het moment van de laatste druppel.
Schroom niet om te vertellen wat je bezighoudt in je werk en hoe je je voelt. Door dit te benoemen zal de heftigheid van je emoties afnemen, omdat je emoties een plek krijgen in je boodschap. Het levert meer begrip op bij je collega’s en kan nog wel eens voor positieve reacties zorgen.
# Tip 4; Wees assertief en koop tijd in je communicatie
Om te voorkomen dat je te snel te emotioneel reageert op bijvoorbeeld een vraag van een collega, kun je een aantal dingen doen om je eerste reactie uit te stellen:
- Haal diep adem
- Zeg bijvoorbeeld: “Momentje, even iets opschrijven wat me te binnen schoot.”
- Of: “Daar wil ik even over nadenken. Ik kom er bij je op terug.”
Denk goed na of je antwoord kan en wil geven op de vraag van je collega. Wees vervolgens duidelijk en helder in je antwoord.
Heb je bijvoorbeeld geen tijd om je collega te helpen? Geef dit aan en leg uit dat je zelf tot over je oren in het werk zit en blijf hierin standvastig (overigens is iets uitleggen iets anders dan jezelf verdedigen!)
# Tip 5; Hulp vragen op korte en lange termijn
Denk na over oplossingen waarmee jij geholpen kan worden en vraag hierom.
Wat kunnen je collega’s voor je doen? Wat kan je leidinggevende voor je doen? Soms zit hulp in kleine dingen met een groot effect. Kan een collega je helpen met een uur per dag de telefoon voor je op te nemen, zodat je onafgebroken door kan werken?
Kan je leidinggevende je helpen door je tijdelijk geen extra werk te geven?
En welke maatregelen helpen op langere termijn? Zijn er meer collega’s die het erg druk hebben? Hebben zij een oplossing hiervoor gevonden? Werken ze efficiënter, hebben ze meer kennis van een deel van het werk? Hebben zij zelf om hulp gevraagd? Ga hierover met hen in gesprek. Wie weet wat voor slimme en praktische oplossingen hieruit komen.
Communiceren met je collega’s en je leidinggevende
Deze tips helpen je op een professionele manier te communiceren met je collega’s en je leidinggevende.
Heb je nog meer handvatten nodig om op een goede manier met je stress om te gaan en om effectief en professioneel te communiceren? Dan ben je van harte welkom voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.