Wil je leidinggeven of toch niet?
Stel dat je binnen het bedrijf waar je werkzaam bent, twee banen aangeboden krijgt. De eerste baan is die van leidinggevende, de ander die van een senior medewerker op de afdeling waar je werkt. Je twijfelt en vind het moeilijk een keuze te maken tussen leidinggeven of niet leidinggeven. Een luxeprobleem zou je zeggen, maar wel een belangrijke keuze en een keuze die ik steeds vaker als vraagstuk voorgelegd krijg.
Een keuze maken om leiding te geven
Hoe kom je er achter wat je echt wilt?
1. Maak een lijstje met taken die je niet wilt doen
Vaak is het makkelijker te bedenken wat je niet wilt in je werk. Begin daarom met het maken van een lijstje met taken die je absoluut niet wilt doen op je werk. Richt je niet zozeer op de functie(s) die je aangeboden hebt gekregen, maar noteer alles wat je te binnen schiet.
2. Maak een lijstje met taken die je wel wilt doen
Welke taken heb je in je gehele carrière met veel plezier uitgevoerd en was je goed in? Beschrijf voor jezelf een aantal concrete situaties. Kreeg je daar energie van? Waarom was dat? Welke taken zou je graag willen uitvoeren die je tot nog toe nog nooit hebt gedaan?
3. Welke taken horen bij die van leidinggevende en die van sr. Medewerker?
Ga met collega’s praten die soortgelijke functies vervullen. Vraag hen welke taken onder hun functie vallen, met andere woorden, wat zij zo heel de dag doen? Wat spreekt je daarvan aan? Raak je door gemotiveerd? Wat spreekt je absoluut niet aan? Wat vinden de collega’s voordelen van hun werk en wat de nadelen? En vind jij dat ook?
4. Wat zijn jouw kwaliteiten?
Over welke kwaliteiten beschik je? Passen deze bij de functies? Zijn er vaardigheden die je nog moet ontwikkelen? En als dat zo is, wil je dat ook? Welke opleiding zou je ervoor moeten volgen? Je kunt ook je sociale omgeving dat wil zeggen een familielid, een goede vriend en/of je partner vragen welke kwaliteiten zij vinden dat jij bezit en wat hun mening is over jouw keuzevraagstuk.
5. Denk na over jouw drijfveren
Wat motiveert jou, geeft je energie en doe je met plezier, zowel privé als zakelijk? Krijg je er energie van om met mensen om te gaan? Werk je graag samen? Draag je graag de eindverantwoording? Vind je status belangrijk? Draag je graag je steentje bij aan de ontwikkeling van een organisatie of van een persoon? Keuzes maken Hoe maak je nu definitief een keuze tussen de twee banen?
Motivatie
Daarvoor is het belangrijk dat je voor jezelf concreet maakt welke baan jou het meeste aanspreekt. Dat kun je doen door alle antwoorden die je zelf geformuleerd hebt op een rijtje te zetten, met andere woorden hierin meer structuur te brengen. Geef daarom antwoord op de volgende vragen en doe dit per functie:
- Wat levert deze baan mij op?
- Zijn dat zaken die ik ook zoek in een baan? (bijvoorbeeld als leidinggevende levertvaak meer status op, zoek je dat ook in een baan?)
- Wat is een reden om deze baan niet te accepteren? (Wat houdt me tegen?)
- Past deze baan bij mijn kwaliteiten?
- Past deze baan bij mijn drijfveren?
- Als ik aan deze baan denk, geeft mij dit dan energie en een goed gevoel?
Dit zijn voldoende vragen om inzicht te krijgen in wat je wilt en niet wilt en wat je kunt en niet kunt.
Succes!
Kom je er voor jezelf niet uit? Wil je met iemand sparren over jouw keuze? Neem contact met me op en we maken een afspraak.
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.