7 inspirerende tips om om te gaan met lastige collega’s !
“Ik raak gestrest van die collega.
Hij komt te pas en te onpas langs en dan verwacht hij van me dat ik direct mijn eigen werk neer gooi om hem te helpen met een klus waar hij zelf geen raad mee weet. Vervolgens krijg ik geen bedankje, maar vertelt hij onze leidinggevende hoe goed hij het project afgerond heeft.” vertelde Annette me.
Irritante collega’s
Ze irriteerde zich mateloos aan deze stresskip met haantjesgedrag,
maar wist niet hoe ze met zijn gedrag om kon gaan.
Iedereen irriteert zich wel eens aan het gedrag van een andere collega.
Sterker nog, soms zijn er collega’s waar veel mensen zich aan ergeren. Ze klagen veel, houden je van je werk, ontkennen hun eigen fouten, worden boos als je probeert iets uit te leggen, praten teveel over zichzelf, gaan er met jouw ideeën vandoor, hebben een negatieve uitstraling, willen altijd hun gelijk, roddelen over iedereen, zijn een betweter, pietlut, etc.
Emoties in je werk die energie kosten
Jouw gevoel van irritatie en soms zelfs van boosheid kosten veel energie en leiden je af van je werk.
Die emoties gaan ten koste van jouw professionele houding en zitten de samenwerking met die collega in de weg, terwijl je collega zich misschien helemaal niet bewust is van jouw ergernis.
Hoe kun je het beste omgaan met lastige collega’s van stresskippen tot haantjesgedrag? 7 inspirerende tips.
1. Relativeer
Je collega is een mens en net zoals jij niet perfect en vol met emoties. Waarschijnlijk heb jij ook wel iets waaraan een ander zich stoort. Jouw ergernis wordt veroorzaakt door jouw kijk op de manier waarop het werk gedaan moet worden. Wellicht heeft je collega hier andere ideeën over. Dat wil niet zeggen dat deze fout zijn.
2. ‘Choose your battles’
Weerhoudt het irritante gedrag jou en/of je andere collega’s ervan goed te functioneren? Is jouw irritatie zo groot dat het ten koste gaat van je werkhouding? Gaat het ten koste van de afdelingsdoelstellingen?
Vraag je ook af of het storende gedrag jouw probleem is. Als een collega bijvoorbeeld zijn werk niet goed doet, maar het raakt jouw werk niet, is het dan jouw probleem of dat van je leidinggevende?
Is, met andere woorden, het gedrag van je collega belangrijk genoeg voor je om stappen te ondernemen?
3. Wil je het gedrag bespreekbaar maken?
- Neem je collega even apart op een moment dat jullie beiden kalm zijn.
- Vertel vanuit jezelf dat bepaald gedrag je irriteert, bijvoorbeeld: “Ik merk regelmatig dat je mij onderbreekt tijdens vergaderingen. Dat vind ik vervelend omdat ik dan mijn verhaal niet kan afmaken. Bovendien komen je opmerkingen bij mij persoonlijk aanvallend over.”
- Leg vervolgens uit wat je wel wilt. “Het zou me helpen als je mij mijn verhaal af laat maken en vervolgens een reactie geeft op de inhoud van mijn verhaal in plaats van op mij persoonlijk.”
- Vermijd aanvallend of agressief gedrag. Uitspraken als: “jij bent niet te vertrouwen” of “ik vind je onsympathiek” kunnen mensen heel erg kwetsen. Dat gaat ten koste van de werkrelatie en dan is je gesprek voor niets geweest.
- Vraag of je gevoel of mening klopt, luister naar zijn reactie en erken eventueel zijn emoties.
- Veer mee met eventuele weerstand.
- Vraag door als het nodig is en probeer op een constructieve manier aan een gezamenlijke oplossing te werken.
4. Vraag hulp aan je leidinggevende
Blijft je collega het storende gedrag vertonen? Vraag hulp aan je leidinggevende. Voorkom in dit gesprek dat je gaat klagen, maar vertel waar je last van hebt. Geef feitelijke voorbeelden en bespreek de eventuele gevolgen. Laat merken dat je graag een oplossing wilt en dat je daarbij de hulp nodig hebt van je leidinggevende.
5. Voorkom dat jezelf irritant gedrag gaat vertonen door je gevoel van ergernis
Vermijd roddelen, beledigen, klagen, zeuren, betweterig gedrag, etc.
6. Allergie
Komt jouw allergische reactie op het gedrag van je collega voort uit iets waarvan jij te weinig hebt?
Een ‘pietluttige’ collega kan wel eens een collega zijn die voor jou je spel- en schrijffouten uit een rapport kan halen. En een collega die ‘manipuleert’ kan misschien wel goed jullie leidinggevende overtuigen van jullie standpunt. Zo ontstaat er een mooie samenwerking.
7. Ontslag nemen
Ontslag nemen kan altijd nog, maar bedenk eerst wat je verliest, want wie weet heb je wel een leuke baan met vele andere leuke collega’s. En lastige collega’s zul je overal en altijd tegenkomen.
Toen Annette voor het eerst bij mijn kwam, stond ze op het punt om ontslag te nemen zonder dat ze een andere baan had. Na een aantal sessies had ze voldoende zelfvertrouwen opgebouwd om een gesprek aan te gaan met haar collega. Ze vertelde me: ”Uit het gesprek bleek dat hij veel bewondering voor mijn werk had, maar zich ook door mij bedreigd voelde. Onze leidinggevende had tegen hem gezegd dat hij een voorbeeld aan mij moest nemen en daardoor raakte hij gestrest. Hij moest hulp aan me vragen, maar dat vond hij lastig, want hij vond me arrogant en moeilijk benaderbaar. Ik vertoonde, volgens hem, zelf haantjesgedrag. Dat was wel een verrassende uitkomst!”
Annette is gebleven en is haar collega gaan helpen met zijn werk, waardoor er wederzijds begrip en een goede samenwerking tot stand is gekomen.
Leer omgaan met lastige collega’s
Hoe lastig het ook is, doe iets aan jouw irritatie. Je hebt deze emoties nu eenmaal en je kunt ze niet wegstoppen. Ze weerhouden je er echter wel van om je zakelijk te gedragen op je werk. Het gaat ten koste van je persoonlijke en professionele groei.
Onderneem dus actie. Leer omgaan met lastige collega’s.
Vraag iemand je te helpen met het relativeren van je emoties en/of ga het gesprek aan. Wie weet wat voor moois het je oplevert!
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.