Tegenslag; 3 stappen vooruit, 1 stap terug.
Iedereen heeft doelen in zijn werk en leven om te bereiken.
Een project goed afronden, een verwaarloosd huis bewoonbaar maken, goede resultaten behalen in je werk. En het liefst willen we onze doelen zo snel mogelijk en via een rechte lijn vanaf het begin tot het einde bereiken.
Tegenslagen en teleurstellingen
Maar onderweg krijg je vaak te maken met tegenslagen en met teleurstellingen.
Je leidinggevende denkt heel anders over jouw rol in een project, je komt steeds nieuwe mankementen tegen in je klushuis en de communicatie met een collega gaat niet vanzelf, waardoor er misverstanden ontstaan in jullie gezamenlijke werkzaamheden.
Einddoel bereiken
Tegenslagen dwingen je vaak om gas terug te nemen en meer tijd te nemen voor het bereiken van je einddoel.
Hoe kunt je hiermee om gaan op een positieve manier? Omgaan met tegenslag; 5 Tips!
1. Accepteren
Tegenslagen en teleurstellingen horen erbij. Als je accepteert dat het niet altijd gaat zoals jij het in je hoofd hebt en dat onverwacht vervelende situaties kunnen ontstaan, dan komen tegenslagen minder hard aan. Acceptatie van mogelijke tegenslagen scheelt veel gepieker, irritatie en frustratie waardoor je meer energie overhoudt om na te denken hoe jij met de tegenslag of teleurstelling om wilt gaan.
2. Relativeren
Probeer tegenslagen en teleurstellingen te relativeren door ze te plaatsen in een groter geheel. Is het probleem dat is ontstaan echt zo groot? Of maakt je gevoel de situatie groter dan het is, omdat je je verdrietig of boos voelt? Als die negatieve gevoelens langzaam wegebben, is het dan nog steeds een heel groot probleem of kun je het meer in perspectief brengen?
3. Vertrouw op jezelf en heb geduld
Tegenslagen kunnen je uit het lood slaan. Laat het niet ten koste gaan van je zelfvertrouwen. Denk niet: “Het lukt me nooit om mijn doel te bereiken.” Vertrouw op jezelf dat je met de vervelende situatie om kunt gaan of dat je een oplossing vindt ook al voel je je verdrietig of boos.
Geduld
Heb bovendien geduld. Ik merk vaak in de coachingsgesprekken die ik voer, dat mensen zo snel mogelijk resultaat willen zien. Als het dan even tegen zit, krijgen ze het idee dat al hun inspanningen nergens toe geleid hebben en alles mislukt is. Als ik dan doorvraag, is er ook heel veel wel gelukt met een aantal situaties die niet goed zijn gegaan.
Het gaat vaak om drie stappen vooruit en 1 stap terug.
(quote van een cliënt)
4. Oplossing bedenken
Voor de meeste situatie is wel een oplossing denkbaar. Door wat meer afstand te nemen van wat er gebeurd is, krijg je meer inzicht in de kern van het probleem.
Waarom was die collega die zoveel informele invloed heeft in het werkoverleg, zo fel tegen jouw plan van aanpak waardoor het niet geaccordeerd is? Alleen door haar op een open manier te vragen naar de echte redenen, kun je erachter komen wat haar dwars zit en krijg je inzicht in hoe je wel haar steun krijgt.
Vaak zijn er meerdere oplossingen mogelijk. Maak een keuze voor een oplossing waar jij je goed bij voelt.
Je kind is ziek en nu kun je niet naar je werk terwijl je wel een aantal belangrijke klussen moet doen. Kun je thuis werken om alleen de meeste urgente of belangrijke zaken te doen als je kind slaapt? Neem je vrij om helemaal niets te doen aan je werk? Of regel je oma of opa om op te passen?
5. Einddoel voor ogen houden
Als je je einddoel voor ogen houdt, ga je makkelijker om met de hobbels die je ongetwijfeld zult tegenkomen. Zij worden dan onderdeel van het proces richting je einddoel, waardoor je meer kunt genieten en een groter gevoel van voldoening zult krijgen van overwonnen hobbels, gemaakte stappen en van het proces om je einddoel te halen.
Zo wordt omgaan met tegenslag een stuk gemakkelijk.
Succes!
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.