Meer onderlinge verbinding op de werkvloer

Verbinding op de werkvloer vergroten voor meer werkgeluk; 9 tips

Voel jij je verbonden met je collega’s, je leidinggevende, je medewerkers?

Mensen zijn sociale wezens, ook in ons werk. Sociaal contact met onze collega’s geeft ons energie en een prettig gevoel, omdat we het gevoel hebben dat we ergens bij horen. Ervaren we onderlinge verbinding op de werkvloer, dan vergroot dat ons werkgeluk en het is een goede remedie tegen werkstress. Bovendien gaan we beter presteren.

Verbinding op de werkvloer voor meer werkgeluk

Werkstress neemt juist toe als we niet af en toe sociaal contact met onze collega’s of leidinggevende hebben. We voelen ons eenzamer in ons werk en ervaren minder steun van collega’s. Een prettig gevoel van onderlinge verbinding op de werkvloer en fijn sociaal contact met de mensen met wie je samenwerkt, is daarom cruciaal. Het vergroot ons werkgeluk en wie wil dat nou niet?

Daarom een lijstje met 8 tips voor het vergroten van je gevoel van verbinding op de werkvloer. Sommige vind je wellicht vanzelfsprekend. Gelukkig maar. Andere tips kunnen je misschien inspireren.

Tips voor het ervaren van meer verbinding op de werkvloer

#1. Sociaal zijn zit in kleine dingen

Ik sprak ooit teamleden die me vertelden dat hun leidinggevende ’s morgens naar binnen stormde, achter zijn bureau ging zitten en aan de slag ging zonder zelfs maar ‘goedemorgen’ te zeggen. Hij gaf hen het gevoel dat hij ze niet zag en er niet toe deden. Zoiets kleins met zoveel negatief effect.

Interesse tonen in elkaar en betrokken zijn bij elkaar helpt de onderlinge verbinding op de werkvloer te vergroten. En dat zit vaak in kleine dingen; goedemorgen wensen, vragen naar iemands weekend, hoe het met iemands moeder gaat, hoe die spannende presentatie is gegaan, etc.

—————————— Lees ook:  ———————————

11 essentiële professionele sociale vaardigheden

—————————————————————————

Toen de leidinggevende uit mijn voorbeeld door had wat de impact van zijn gedrag was, heeft hij het aangepast. Hij toonde meer (oprechte) belangstelling voor zijn medewerkers. De werksfeer werd een stuk beter.

#2. Luister actief en toon oprechte aandacht

Luister echt naar je collega’s en medewerkers en niet alleen met een half oor. Onderbreek je collega niet en toon oprechte aandacht, zeker als het om een emotionele ervaring gaat. Jij en je collega’s zullen zich meer verbonden voelen.

—————————— Lees ook:  ———————————

Actief en aandachtig luisteren; tips en handvatten

—————————————————————————

#3. Waardering krijgen en geven

Hoe fijn is het als iemand tegen je zegt dat je iets goed hebt gedaan of dat iemand je waardeert als persoon. Mensen die zich gewaardeerd voelen, zijn gemotiveerder en presteren beter.

Een compliment geven doet wonderen

Geef daarom eens een oprecht schouderklopje of een klein bedankje aan iemand persoonlijk of aan het hele team voor het vergroten van het gevoel van onderlinge verbinding op de werkvloer.

#4. Respectvol met elkaar omgaan

Passief – agressieve opmerkingen, onbeschoft gedrag, neerbuigende of belerende opmerkingen, schelden, schreeuwen naar collega’s of medewerkers. Gedrag dat een gevoel van onveiligheid en wantrouwen geeft. Mensen luisteren niet meer naar wat je zegt, alleen nog maar naar hoe je het zegt.

—————————— Lees ook:  ———————————

Respect op de werkvloer vergroten; 5 manieren 

—————————————————————————

Communiceer daarom respectvol. Dat hoeft niet ten koste van duidelijkheid en openheid te gaan. Integendeel. Als je ergens tegenaan loopt bij een collega, bespreek het. Vertel hoe je de situatie anders wilt.

Respectvol communiceren voor meer verbinding op de werkvloer

Ben je een leidinggevende? Dan speel je hierin een belangrijke rol. Moedig medewerkers aan respectvol met elkaar om te gaan en geef zelf het goede voorbeeld.

#5. Diversiteit omarmen

Diversiteit op de werkvloer kan helpen om meer verbinding te creëren, omdat mensen met verschillende achtergronden nieuwe perspectieven en ervaringen inbrengen. Zorg ervoor dat diversiteit in het team wordt gewaardeerd.

#6. Bouw aan vertrouwen

Jaren geleden sprak ik een coachee die regelmatig ideeën in het werkoverleg inbracht. Twee van haar collega’s begonnen dan expres te lachen en probeerden haar belachelijk te maken. Ze voelde zich niet veilig meer en haar zelfvertrouwen had een flinke knauw gekregen.

Vertrouwen is de basis voor goede samenwerking. Zorg ervoor dat collega’s het vertrouwen hebben dat ze fouten mogen maken, vragen kunnen stellen en hun mening kunnen delen zonder angst voor negatieve consequenties. Dit creëert een omgeving waarin iedereen zich veilig voelt en er zal meer teamgevoel ontstaan.

Onderling op elkaar kunnen vertrouwen en je veilig voelen

En niet alleen de leidinggevende is hiervoor verantwoordelijk. Ook als collega is het belangrijk dat je mensen in hun waarde laat. Als collega’s onderling elkaar aanmoedigen hun mening te geven of ideeën te spuien (ook al ben je het er niet mee eens), dan voelt iedereen meer onderlinge verbinding op de werkvloer.

#7. Organiseer activiteiten samen in het team

Organiseer regelmatig teamactiviteiten, zowel binnen als buiten kantoor. Ga samen lunchen of lunchwandelen, organiseer informele borrels of onderneem samen iets. Zo leren collega’s elkaar beter kennen op persoonlijk vlak en dat vergroot de onderlinge verbinding op de werkvloer.

Verbinding op de werkvloer creëren door samen activiteiten te ondernemen

Wat ook een geweldige manier om verbinding te creëren, is door samen bijzondere momenten te vieren, zoals het afronden van een project, een jubileum, een verjaardag, etc. Het gezamenlijke gevoel van prestatie versterkt de onderlinge verbondenheid in het team omdat je iets met elkaar deelt.

#8. Gezamenlijke doelen stellen

Niets zo vervelend als onduidelijk is wat er van je verwacht wordt en wat jouw rol in het team is. Het vergroot een gevoel van onzekerheid en eenzaamheid.

Verbinding op de werkvloer door duidelijke doelen te stellen met elkaar

Werken aan gezamenlijke duidelijke doelen helpt om het team te verenigen. Als iedereen weet waar ze naar toe werken en hun bijdrage wordt erkend, voelen ze zich meer verbonden met het grotere geheel.

#9. Effectief en respectvol communiceren is een vaardigheid

Jij kent ongetwijfeld ook mensen die schijnbaar moeiteloos ontspannen met iedereen omgaan. Mensen die met iedereen gemakkelijk contact maken en die gemakkelijk verbinding op de werkvloer kunnen maken. Respectvol en ontspannen met iedereen kunnen communiceren is een vaardigheid die jij ook kan leren.

Meer werkgeluk door meer verbinding op de werkvloer

Wil je je werkgeluk vergroten? Maak kleine stapjes voor een grote impact voor een gevoel van verbinding op de werkvloer met iedereen waarmee je samenwerkt.

Ik wens je veel plezier en succes bij je ontdekkingstocht, samen met je collega’s naar meer onderlinge verbinding op de werkvloer. Kun je hulp gebruiken bij het ontwikkelen van meer verbinding en sociale vaardigheden op de werkvloer? Dan nodig ik je van harte uit contact met me op te nemen.

Denk je dat deze column voor iemand anders interessant of nuttig is? Dan zou ik het fijn vinden als je de link naar deze column doorstuurt.

Contact

Kun je hulp gebruiken bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden op de werkvloer? Dan nodig ik je van harte uit contact met me op te nemen.


Was deze column interessant voor je?

Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei  naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.


Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!

Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.

Geplaatst in Columns, Effectief communiceren, Effectief samenwerken, Leidinggeven en leiderschap, Teamontwikkeling, Werkplezier en werksfeer en getagd met , , , , , .