Tijd om te reageren vanuit je eigen kracht! Professioneel en vriendelijk feedback ontvangen
Gerard, een vriendelijke man, was accountmanager bij een softwarebedrijf.
Hij was goed in zijn werk, kende zijn kwaliteiten en voelde zich als een vis in het water in zijn baan.
Persoonlijk aangevallen voelen bij het krijgen van feedback
Totdat Gerard feedback kreeg op zijn werk of op zijn persoon.
Dan voelde Gerard zich persoonlijk aangevallen en verloor hij de controle over zijn emoties op zijn werk. Hij veranderde in een emotionele, boze en gefrustreerde man die fel reageerde. Zo fel dat zijn collega’s en klanten maar niets meer tegen hem zeiden. Ze hadden het gevoel dat ze op hun tenen moesten lopen om Gerard zo voorzichtig mogelijk te vertellen dat ze een aanpassing wilden in zijn werk.
Gerard had achteraf vaak spijt van zijn reactie.
Hij besefte dat weglopen uit een vergadering, stampvoeten tijdens een overleg met zijn leidinggevende, schreeuwen naar een andere collega en de deur voor iemand zijn neus dichtslaan, niet professioneel overkwam. De laatste keer had hij helemaal niets meer gezegd in een werkoverleg en was hij achterover gaan leunen om te mokken.
Zijn gedrag maakte hem kwetsbaar.
Zijn leidinggevende kreeg klachten over zijn houding en zijn naaste collega’s ontweken hem als hij zijn boze pet op had. Collega’s die wat verder weg van hem stonden, roddelden over zijn gedrag, zij zagen alleen maar dat hij regelmatig heel boos werd en niet dat hij ook heel behulpzaam, humoristisch en deskundig was.
Emoties op het werk
Gerard besefte bovendien dat hij de andere persoon veel macht over zijn emoties gaf.
Collega’s hoefden maar op een knopje te drukken en Gerard reageerde. Sterker nog, Gerard had meerdere knopjes met diverse reacties tot gevolg.
Professioneel en rustig reageren op feedback
Hij besloot dat hij anders wilde leren reageren; rustiger, vriendelijker, professioneler.
Hij wilde zijn zelfvertrouwen ontwikkelen en een prettig gevoel overhouden aan het contact met zijn collega’s. Bovenal wilde hij voor zichzelf leren op een positieve manier om te gaan met feedback, zowel met complimenten als met minder leuke opmerkingen.
Hij realiseerde zich, tijdens de gesprekken die ik met hem voerde, dat feedback kritische informatie was die hij ontving.
Zijn gesprekspartner had een mening over zijn manier van werken en vroeg om een aanpassing, de collega wilde meer kwaliteit, kleinere hoeveelheid, snellere oplevering, andere insteek, etc. Hij kon hiermee zijn voordeel doen.
Kiezen wat je met de feedback doet
Verder begon het Gerard te dagen dat hij zelf mocht bepalen of de kritiek terecht was of onterecht
Hij geloofde in zijn eigen werk, maar was daarnaast langzamerhand bereid te erkennen dat klanten en collega’s bruikbare ideeën konden hebben.
Hij begon zich meer te ontspannen door los te laten dat het werk per se op zijn manier moest gaan.
De mening van anderen voelde minder als een bedreiging, omdat hij accepteerde dat een verschil van mening ook een uitgangspunt kon zijn.
Hij leerde, met andere woorden, rustig te blijven als hij in gesprek was met klanten en collega’s en ook hoe hij kon reageren op kritiek.
Pas geleden kreeg Gerard een echte persoonlijke aanval te verduren van een collega die hem direct de huid vol schold.
Zijn collega vond dat hij zijn werk slecht deed en dat Gerard wat hem betreft maar snel wat anders moest gaan doen. “Maar,” voegde de collega eraan toe: “Het is niet persoonlijk bedoeld.” Gerard bleef rustig en vertelde de collega dat hij graag wilde weten wat de collega precies bedoelde met zijn kritiek. Maar dat hij wel gevoelig was voor de manier waarop de kritiek verteld werd en dat de kritiek van de collega wel degelijk heel persoonlijk overkwam. Hij vroeg hem om de feedback anders te verwoorden, zodat ze samen konden bekijken wat de collega anders wilde.
Gerard was ontzettend trots op zichzelf. Hij had vriendelijk en krachtig onder woorden kunnen brengen wat hij vond.
Hij had professioneel gereageerd. Hij was rustig gebleven en daardoor kalmeerde zijn collega ook. Hij voelde zich achteraf sterk.
Voordelen van rustig reageren op een persoonlijke aanval
Hij kreeg bovendien ineens veel positieve feedback.
Zijn leidinggevende en zijn naaste collega’s hadden opgemerkt dat hij veranderd was; meer zelfvertrouwen had en prettiger in de omgang was. Ze vonden dat hij een transformatie had doorgemaakt.
En die collega die naar Gerard toe ontplofte?
Die begon zich, volgens Gerard, te realiseren dat het beter was voor zichzelf en zijn omgeving dat hij leerde constructiever en professioneler feedback te geven. Dankzij de invloed van Gerard!
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.