De 6 belangrijkste excuses om niet je grenzen te stellen en assertief te zijn.
Ik hoor regelmatig allerlei redenen waarom mensen niet assertief willen reageren.
Ze denken dat er alleen maar nadelen kleven om voor je zelf op te komen. Of dat de relatie met de ander beschadigd raakt als ze een keer ‘nee’ zeggen.
Terwijl assertiviteit juist betekent dat je én voor je zelf opkomt én investeert in de relatie met de ander.
Om duidelijk te maken wat ik bedoel, geef ik je hieronder een lijst van de 6 meest -ten onrechte- gebruikte argumenten. Terwijl een ‘nee’ of ‘niet nu’ beter op zijn plaats zou zijn.
1. Je wilt aardig gevonden worden
Vooral mensen die van nature dienstbaar zijn, vinden het heel belangrijk dat de relatie goed blijft. Daarom wordt er ‘ja’ gezegd als weer eens gevraagd wordt om toch die extra klus te doen.
Helaas is dat niet de werkelijkheid. Door altijd maar ‘ja’ te zeggen, word je niet aardiger gevonden. Mensen vinden je aardig omdat er een klik tussen jullie is of je beter hebben leren kennen. Door altijd ‘ja’ te zeggen, zullen mensen alleen maar denken dat ze gemakkelijk klusjes bij je neer kunnen leggen en wellicht zelfs dat het onderdeel is van je takenpakket.
2. Je bent bang voor een felle reactie
Vaak vinden mensen het moeilijk ‘nee’ te zeggen uit angst voor een heftige reactie van de gesprekspartner.
Als je voor jezelf opkomt, dan krijg je weerstand of een reactie die voelt als weerstand. Het mooie is dat je, dankzij de weerstand, weet dat je op de goede weg bent. Als die reactie onverwacht fel is, realiseer je dat dat hun emotie is, omdat ze niet gerekend hadden op jouw ‘nee’. Jij was de oplossing voor hun probleem en nu moeten ze nadenken over een nieuwe oplossing.
Jij kunt er voor kiezen om hier rustig op te reageren en aan je grens vast te houden.
3. Je denkt dat de ander je niet professioneel vindt als je ‘nee’ zegt tegen een klus
Stel dat je leidinggevende of je klant jou vraagt of je snel een klusje tussendoor kan doen, maar het is wel het zoveelste klusje tussendoor van die maand. Je bent echter bang dat als jij nee’ zegt, er gedacht wordt dat jij niet snel genoeg kan werken of het werk te moeilijk vindt.
Dit zijn allemaal redenen die jij zelf invult. Hoe je opdrachtgever of leidinggevende er werkelijk over denkt, weet je niet. Wellicht heeft hij helemaal niet door dat je tot over je oren in het werk zit.
Ga uit van je eigen professionalisme en vul niet in voor een ander. Als jij denkt dat je echt geen tijd meer hebt, vertrouw daarop. Als je teveel werk aanneemt, is het bovendien nog maar de vraag of je nog de gewenste kwaliteit kan leveren.
4. Je wilt de ander niet kwetsen
Je collega is verdrietig, want ze heeft een slechte beoordeling gehad en bovendien zit ze in een vervelende scheiding. Ze vraagt jou regelmatig om werk van haar over te nemen, omdat het haar gewoon niet lukt en dat wil ze niet aan haar leidinggevende vertellen. Je vindt het zielig voor haar en doet het maar. Maar eigenlijk wil je ‘nee’ zeggen.
De vraag is of je haar hier mee helpt en jezelf. Hoe lang kun je volhouden om werk van een collega over te nemen naast je eigen werk? Wat gebeurt er met haar en met jou als je leidinggevende erachter komt? Wellicht kwets je haar dan nog veel meer.
Vaak is het beter om mensen te leren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en hen zelf het werk te laten doen. Je kunt haar het werk uitleggen of aanbieden haar werk te controleren op fouten.
5. Je bent bang voor de consequenties
Mensen vinden het eng om een grens te trekken vanwege eventuele consequenties. Ze zijn bang voor een slechte beoordeling of erger om ontslagen te worden als je stopt met structureel over te werken.
De vraag is wat je wilt. Als je namelijk niet aangeeft dat je niet meer over wilt werken of gratis opdrachten wilt doen, blijf je doen wat altijd van je verwacht wordt. Je irritatie en vermoeidheid groeien. Hoe gaat dat zich bij jou uiten? Wat zijn daarvan de consequenties?
6. De ander doet er toch niets mee. Waarom zou ik moeite doen?
Je hebt al zo vaak gezegd dat je wilt dat je collega rekening met je houdt. Maar er wordt toch nooit naar je geluisterd. En dus word je inwendig boos als je weer het gevoel hebt dat je niet begrepen wordt. Je gaat geïrriteerd reageren en je partner of collega begrijpt niet waarom je je zo gedraagt.
Misschien heeft de ander niet door hoe belangrijk het voor jou is. Maak daarom bespreekbaar dat je wilt dat er rekening met je gehouden wordt en dat je het vervelend vindt om dat regelmatig te moeten vertellen.
Grenzen stellen en assertief communiceren
Assertief communiceren levert dus alleen maar winst op.
Je komt los van gevoelens van frustratie, angst of onvrede. Je komt op voor je eigen belangen en doet dit op een respectvolle manier naar de ander toe. En het mooiste is dat je zelfvertrouwen een enorme boost krijgt!
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.