Je werkgeluk vergroten door deze praktische tips toe te passen
Werkgeluk is de laatste jaren steeds actueler geworden. Dat is niet zo gek. Een groot gedeelte van de week brengen we door op ons werk. Dan is het belangrijk genoeg dat we met plezier naar ons werk gaan en ons gelukkig voelen in ons werk.
Ervaar jij werkgeluk? En weet je waarom je je gelukkig voelt in je werk? Of waarom niet?
Regelmatig merk ik tijdens gesprekken of trainingen, dat mensen denken dat hun werkgeluk uitsluitend beïnvloed wordt door de omstandigheden waarin ze werken. Of ze een goede leidinggevende hebben die hen waardeert, hun collega’s aardig zijn, de processen goed georganiseerd zijn, de organisatie voor goede arbeidsvoorwaarden zorgt (bijvoorbeeld salaris) en of arbeidsomstandigheden (gevoel van veiligheid, rechtvaardige behandeling, etc.) goed geregeld zijn. Al deze factoren spelen zeker een belangrijke rol.
Werkgeluk bestaat daarnaast zoveel meer. Hoe jij denkt over je werk en wat je zelf doet om je werkgeluk te vergroten, heeft minstens zoveel invloed op je werkgeluk.
Werkgeluk levert bovendien jou en je werkgever veel op. Gelukkige mensen zijn productiever, werken beter samen en bereiken eerder hun doelen. Bovendien is het veel fijner om je ’s morgens te verheugen op een nieuwe werkdag dan met hangende pootjes naar je werk te gaan, toch?
Daarom 6 belangrijke tips voor het vergroten van je werkgeluk waar je zelf invloed op hebt.
# 1. Plezier in je werk
Heb jij plezier in je werk?
Er zullen ongetwijfeld aspecten in je werk zijn die je minder leuk vindt om te doen. Dat is niet zo gek. Het is echter belangrijk dat je het grootste gedeelte van je werk leuk vindt en je elke dag opnieuw met plezier aan de slag gaat.
Hoe zit het met jouw werk? Wat vind je echt leuk om te doen in je werk? Wat niet? Krijg je energie van je werk?
Je werkgeluk vergroten door je werkplezier te vergroten
Vind je dat je werk je te weinig voldoening geeft, dan kun je je zelf de volgende vraag stellen: Wat kun jij doen om je werkplezier te vergroten? Een nieuwe taak erbij, een andere uitdaging in je functie of meer afwisseling in je werk?
Werkplezier vergroten; 20 inzichten
Kun je echt niets meer doen om je werkplezier te vergroten in je huidige functie, dan is het wellicht tijd om te gaan zoeken naar een andere baan.
# 2. Zinvol werk
Mensen die weten dat zij een positieve bijdrage leveren aan het groter geheel, zoals aan het team of de organisatie, voelen zich gelukkiger in hun werk. Met andere woorden heb je het gevoel dat jouw werk ertoe doet en dat je zinvol werk doet voor jezelf en voor anderen?
Soms lijkt ons werk totaal niet zinvol. Zeker als je het gevoel hebt dat je heel de dag brandjes aan het blussen bent, uit je werk gehaald wordt door collega’s die vragen hebben en de telefoon die maar blijft rinkelen. Maar zo’n brandje blussen betekent wel dat je iemand met een probleem geholpen hebt of een situatie opgelost hebt. Bovendien kunnen sommige telefoontjes wel degelijk belangrijk zijn voor je werk en helpen je doelen in je werk te behalen.
Een mooie oefening hiervoor is om aan het einde van de dag voor jezelf op een rijtje te zetten wat jouw deze dag voldoening heeft gegeven. Vergeet hierbij vooral de kleine dingen niet zoals een goed gesprek met een collega die even niet meer wist hoe hij verder moest met zijn project, de klus die je afgerond hebt, het initiatief dat je genomen hebt om iets beter te organiseren, etc.
# 3. Hoe denk je over je werk?
De manier waarop je over je werk denkt, heeft ook invloed op je werkgeluk.
Heb je de neiging vaak negatief over je baan te denken?
Probeer je dan juist te focussen op de zaken die wel goed gaan. De zaken die je voldoening geven, het fijne contact met een goede collega, de complimentjes die je krijgt en de doelen die je bereikt in je werk.
Probeer je bovendien niet overal aan te ergeren of overal kritisch op te reageren. Er zullen altijd situaties zijn die je vervelend vindt, zoals de houding van een collega over de vakantieplanning, het belerend toontje van een collega in een overleg, de koffie die niet bijgevuld is of de afwasmachine die niet ingeruimd is op de afdeling. Vraag je af wat je belangrijk genoeg vindt om een mening over te hebben en besluit voor de overige situaties om het lekker van je af te laten glijden.
# 4. Vergroot je zelfkennis en versterk je persoonlijke en professionele groei
Mensen die gebruik maken van hun kwaliteiten in hun werk, hebben meer zelfvertrouwen, zijn vrolijker en voelen zich gelukkiger in hun werk.
Ontdek daarom wat jouw kwaliteiten zijn en zet ze bewust in in je werk.
Ontdek je kwaliteiten en zet ze bewust in
Leer bovendien nieuwe vaardigheden in je werk en blijf leren. Wat kun jij nog leren in je werk? En hoe? Wil je nieuwe persoonlijke vaardigheden leren? (Ik ken een goede coach ? ) Wil je je inhoudelijke deskundigheid aanscherpen? Of wil je een nieuwe uitdaging in je werk zoals een nieuw project, andere taken, etc.?
Kom uit je comfortzone en ga werken aan je persoonlijke groei
# 5. Autonomie
Hoe meer invloed je hebt over hoe jouw werkdag er uitziet en over de manier waarop je je werk doet, hoe groter je werkgeluk.
Vraag je daarom af hoeveel autonomie jij hebt in je werk? Kun je je eigen werkdag indelen?
Hoeveel regie heb je op je eigen agenda? Mag je beslissen welke klus je wanneer doet en hoe je deze uitvoert? Weet je waarvoor je verantwoordelijk bent en welke bevoegdheden je hebt?
Timemanagement; 11 tips voor meer ontspanning en effectiviteit in je werk
Kijk eerst naar wat je wel zelf kunt beslissen en denk je dat er iets ontbreekt, pak de regie en ga in gesprek met je leidinggevende of collega die hieraan iets kan doen. Hiermee vergroot je je autonomie.
# 6. Prettige sociale relaties op je werk
Heb je collega’s om je heen waar je goed mee overweg kunt en waarmee je regelmatig op een ontspannen en plezierige manier contact hebt?
Iedereen heeft behoefte aan verbinding met mensen in hun omgeving. Het is daarom belangrijk dat de sociale interacties die we op ons werk hebben met collega’s, klanten, leveranciers, etc. prettig zijn. Ons gevoel van werkgeluk wordt onmiddellijk groter dankzij een goed onderling contact en een plezierige samenwerking. Zeg daarom iets aardigs tegen je collega, toon begrip en je inlevingsvermogen als dat nodig is en maak gebruik van je (gepaste) humor.
11 essentiële professionele sociale vaardigheden in je werk
Ik hoop dat ik je geholpen heb met de tips voor het vergroten van je werkgeluk. Het voelt zoveel prettiger. Kun je hierin hulp gebruiken? Neem contact met me op.
Veel succes en (werk)geluk!
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.