Werkplezier vergroten; voor meer succes, plezier en voldoening in je werk
Hoe is het met jouw werkplezier? Verheug jij je op een nieuwe werkdag als ’s morgens de wekker gaat? Dan zit je blijkbaar lekker in je vel en je werkplezier vergroten is niet nodig. Je hebt een inspirerende en uitdagende baan waarin je gewaardeerd wordt om wat je doet. Je hebt leuke en gezellige collega’s waarmee je goed kunt samenwerken en je haalt veel voldoening uit je werk.
Of zie je er misschien juist tegenop om naar je werk te gaan?
Een baan waarin geen uitdaging meer zit, een leidinggevende die veel kritiek op je heeft, waar de sfeer om te snijden is en de samenwerking met je collega’s stroef loopt.
Je sleept je elke dag naar je werk en je hebt het gevoel dat je niet erg productief bent. Toch ben je ’s avonds doodmoe waardoor je uitgeblust op de bank zit en nergens meer zin in hebt. Je hebt geen plezier meer in je werk.
Voordelen van plezier in je werk voor jezelf en je werkgever
Plezier in je werk levert voor jezelf en voor je werkgever veel op.
- Het zorgt voor een groter gevoel van tevredenheid en geluk
- Je bent productiever
- Het vermindert een gevoel van werkdruk
- Het is een goede remedie tegen overspannenheid en burn-out
- Medewerkers die plezier in hun werk hebben, zijn besmettelijk. Het draagt bij aan een betere sfeer en een hogere productiviteit. Dit leidt tot meer business.
Je werkplezier vergroten; 20 inzichten
Heb je ook het gevoel dat jouw werkplezier vergroot kan worden?
Wellicht kunnen de volgende 20 inzichten je helpen; voor het vergroten van je werkplezier.
# Inzicht 1: Heb je er wel eens stil gestaan bij wat werkplezier voor jou inhoudt?
Voor iedereen betekent werkplezier iets anders. Dat hangt o.a. af van je karakter en de normen en waarden waarmee je bent opgegroeid.
Vragen die je jezelf kunt stellen om erachter te komen wat aan jouw werkplezier bijdraagt, zijn bijvoorbeeld:
- Doe je het werk wat je het allerleukste vindt? Wat vind je wel leuk aan je werk en wat niet?
- Welke omstandigheden vind je belangrijk om in te werken? Vind je het bijvoorbeeld belangrijk om veel contact te hebben met collega’s? Of wil je juist je werk in alle stilte kunnen doen? Wil je veel waardering van je leidinggevende? Is vrijheid in je werk belangrijk voor je? Ben je gevoelig voor sfeer?
- In wat voor cultuur leef jij helemaal op; een (in)formele cultuur, een prestatiegerichte cultuur, of een cultuur waarin samenwerken belangrijk is?
Denk hier goed over na en schrijf op wat voor jou belangrijk is.
# Inzicht 2: Eigen verantwoordelijkheid voor je werkplezier.
Gedeeltelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen werkplezier. Er zijn situaties waaraan je niets kunt veranderen, probeer dit dus ook niet en irriteer je er niet aan. Dat levert alleen maar frustratie op en energieverlies.
Richt je energie juist op die zaken waar je wel invloed op hebt, zoals de manier waarop je je werk doet of de wijze waarop je over je werk en je collega’s denkt en met hen samenwerkt.
In plaats van te denken dat een collega ook nooit iets goed doet, kun je vragen of je hem kunt helpen. Of als je manager weer eens iets niet voor je regelt, kun je, in plaats van gaan klagen tegen je collega’s, aan hem vragen wat de reden is dat het niet gelukt is.
# Inzicht 3: Werkplezier vergroten is actie ondernemen
Als ik altijd doe wat ik altijd deed, krijg ik wat ik altijd kreeg.
Met andere woorden, als je wilt dat er iets verandert aan je werkplezier, onderneem actie! Wil je meer contact met je collega’s, loop eens langs voor een praatje of bied aan om koffie te halen. Heb je het gevoel dat je altijd de vervelende klussen krijgt, kom voor jezelf op en kaart dit aan bij je leidinggevende.
# Inzicht 4: Stap uit je comfortzone en durf te veranderen.
Heb het lef om naar jezelf te kijken en die dingen aan te pakken die jou ervan weerhouden plezier in je werk te hebben. Wellicht is het nodig om een aantal nieuwe vaardigheden te leren of is het nodig om met die ene collega praten waarmee je een conflict hebt.
# Inzicht 5: Klein gebaar, groot effect voor meer werkplezier.
Vaak zit werkplezier in kleine dingen. Gelijk met je leidinggevende gaan praten om een groots evenement te organiseren om de werksfeer te verbeteren op de afdeling is misschien een goed idee. Maar het kost je veel werk en tijd en is pas op langer termijn geregeld. Je kunt beginnen met een aantal kleine stappen die snel resultaat opleveren, zoals:
- Tijd inruimen om je e-mail te schonen
- Een bosje bloemen meenemen naar je werk
- Een pak stroopwafels meenemen in het werkoverleg
- Een compliment geven aan je collega.
- Eindelijk die klus afmaken waar je zo tegenop zag.
- Je collega aanbieden te helpen met een klus die jijzelf ook leuk vindt om te doen.
Dit geeft je op korte termijn een gevoel van voldoening en ondertussen kun je nadenken over situaties die je op langer termijn wilt veranderen.
# Inzicht 6: Heb je een wens die je werkplezier kan verhogen? Vraag erom!
Sommige mensen vinden het eng om te vragen wat ze graag willen. Maar een leidinggevende kan geen gedachten lezen en weet niet wat jou bezighoudt, als je het niet vertelt. Als je bijvoorbeeld een dag per week wilt thuiswerken, vraag hier dan om.
# Inzicht 7: Wees je bewust van jouw invloed die je hebt op je collega’s.
Als je (of een collega) altijd chagrijnig en gespannen op je werk komt of mensen regelmatig afsnauwt, dan beïnvloed je de werksfeer negatief. Mensen voelen zich niet meer op hun gemak bij je en zullen met een grote boog om je heen lopen. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van jouw werk en dat van je collega’s. Je raakt in een negatieve spiraal.
Net zoals jij, willen jouw collega’s ook aardige en professionele collega’s.
Zet daarom jouw invloed op een positieve manier in.
# Inzicht 8: Bewust nadenken over de bijdrage die jij levert aan de organisatie.
Je kunt denken: “Het doet er toch niet toe wat ik doe. Het is maar een druppeltje op de gloeiende plaat.” Hiermee denk je jezelf alleen maar de put in.
Je kunt er ook voor kiezen om bewust na te denken over de invloed van jouw werk op de organisatie en op andere mensen.
Pas geleden sprak ik een bekende die werkbonnen in een computersysteem zet. Ze vond het werk prima, maar haalde er weinig voldoening uit. Ze was zich namelijk niet bewust dat ze een belangrijke schakel in het werk vervult. Toen ik haar vroeg waarom het nodig was om de werkbonnen in te voeren, vertelde ze me dat het nodig was om te kunnen factureren en om salarissen te kunnen uitbetalen. Ze viel vervolgens stil en werd ineens heel vrolijk :-).
# Inzicht 9: Breng inzichtelijk wat je heel de dag doet op je werk.
Sommige mensen gaan aan het einde van de dag naar huis en hebben het gevoel dat ze heel hard gewerkt hebben. Ze hebben alleen geen idee wat ze allemaal gedaan hebben en wat ze bereikt hebben.
Noteer wat je heel de dag doet en waarom. Het overzicht laat zien dat je wel degelijk nuttig bezig bent geweest en dat geeft een gevoel van voldoening.
Geef jezelf eens compliment voor je werk en voor wat je bereikt hebt. Wees mild voor jezelf als niet altijd alles ineens lukt.
# Inzicht 10: Neem regelmatig tijd voor ontspanning op je werk en thuis.
- Sla geen pauzes over en loop regelmatig naar de koffiemachine. Meestal ook goed voor je sociale contacten.
- Neem geen werk mee naar huis
- Voorkom dat overwerk structureel wordt
- Zorg dat je in je vrije tijd dingen doet die je leuk vindt om te doen.
# Inzicht 11: Bepaal zelf hoe je denkt over je werk en je collega’s.
Klagende en roddelende collega’s bepalen vaak de sfeer. Voorkom dat je hierdoor negatief beïnvloed wordt. Negeer ze en bepaal zelf hoe je over een situatie of een collega denkt.
# Inzicht 12: Zorg voor meer invloed op je eigen agenda en op de prioriteiten in je werk.
Een agenda is een hulpmiddel voor jezelf om je eigen tijd in te delen, geen doel voor anderen om te beschikken over jouw tijd.
# Inzicht 13: Durf te benoemen als iets je irriteert.
Houdt een collega je continu van je werk af? Of blijft je leidinggevende je werk toeschuiven?
Maak dit bespreekbaar en geef op een goede manier feedback.
# Inzicht 14; Investeer in de relatie met je collega’s voor een betere samenwerking en meer werkplezier.
Je hoeft niet iedereen even aardig te vinden op je werk. Het is echter wel belangrijk om met de mensen met wie je het meest samenwerkt, een goede werkrelatie op te bouwen. Maak daarom eens een praatje, bied je hulp aan en vraag zelf ook om hulp.
# Inzicht 15: Communiceer duidelijk, helder en respectvol.
Als je assertief en effectief communiceert, weten mensen wat ze aan je hebben. Je komt voorspelbaar en betrouwbaar over en dat verhoogt je professionele uitstraling. Collega’s zullen sneller naar je toe komen met een vraag of een leuke klus.
# Inzicht 16: Buig gedachten over jezelf om van negatief naar positief.
Als je negatief over jezelf denkt, dan gaat dat niet alleen ten koste van je werkplezier, maar ook van je zelfvertrouwen. Voorkom dat je een slachtofferrol zakt, maar zet de gedachte om in een actie.
Bijvoorbeeld in plaats van: “Mijn leidinggevend begrijpt me niet.” kun je denken:“Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat mijn leidinggevende me gaat helpen?”
Of
“Nu heb ik weer fouten in mijn werk gemaakt. Ze hebben het me ook niet goed uitgelegd.” kun je denken “Ik wil geen onnodige fouten meer maken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze de tijd nemen om mij het werk uit te leggen?”
# Inzicht 17: Laat je gevoel van tevredenheid en geluk in je leven niet alleen van je werk afhangen.
Veel mensen leven voor hun werk, hebben het gevoel dat ze alles geven voor hun werk en verwachten daarom ook onvoorwaardelijke loyaliteit van de organisatie en hun collega’s. Het kan enorm frustrerend zijn als ze in de praktijk merken dat ze veel minder terugkrijgen dan ze gegeven hebben.
Denk na over wat voor jou het allerbelangrijkste is. Is dat je werk? Of leg je liever je prioriteit bij je gezin en je privéleven? Maak een bewuste keuze!
# Inzicht 18: Ik ga me niet laten weerhouden door denkbeeldige drempels om actie te ondernemen voor het vergroten van mijn werkplezier
Ik bedoel hiermee dat kleine stemmetje wat tegen je zegt dat het je nooit lukt om dat uitdagende project tot een goed einde te brengen. Luister niet naar dit stemmetje en doe gewoon wat je jezelf voorgenomen hebt.
# Inzicht 19: Ga je alsnog van baan veranderen? Denk na over wat jij in je nieuwe functie anders gaat doen om je werkplezier te verhogen.
Mensen denken vaak dat als ze maar een andere baan hebben en een andere leidinggevende, dan komt het wel goed met hun werkplezier. Ze vergeten echter dat ze zichzelf mee nemen in die nieuwe functie en dat zij zelf voor een groot gedeelte verantwoordelijk zijn voor hun eigen werkplezier.
Denk daarom na over wat je anders gaat doen in je nieuwe baan voor meer plezier, voldoening en succes in je werk.
# Inzicht 20: Besteed aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling en je professionele groei.
Zoek een coach om je te helpen te ontdekken wat jij zelf kunt doen aan het vergroten van je werkplezier en om meer voldoening en succes in je werk te krijgen.
Ik ken een hele goede! 🙂
Was deze column interessant voor je?
Meld je dan ook aan en ontvang regelmatig gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling en professionele groei naar meer plezier, zelfvertrouwen en succes in het werk.
Al meer dan 4.500 lezers gingen je voor!
Je ontvangt geen 'spam'. Je kunt je op ieder moment afmelden en je e-mailadres wordt niet aan derden gegeven.